Anskaffelser er et viktig strategisk virkemiddel når du skal jobbe med med bærekraft. Innkjøpene dere gjør har direkte effekt på miljø, samfunn og økonomi.
Denne siden er en del av Bærekraft for ledere i staten, som fokuserer på hvordan støttefunksjonene i en virksomhet kan komme i gang med, organisere og forankre bærekraftsarbeidet i egen virksomhet.
Bærekraft handler om å ivareta miljøet, fremme sosial rettferdighet og sikre økonomisk levedyktighet. Alle tre dimensjoner må sees i sammenheng for å oppnå en helhetlig bærekraftig utvikling
På denne siden har vi valgt å løfte frem hvordan anskaffelser kan brukes som et strategisk virkemiddel i virksomhetens arbeid med bærekraft.
Ved å integrere klima- og miljøhensyn i anskaffelsesprosesser, kan du sørge for at virksomheten bidrar til å redusere klimagassutslipp, og du kan fremme innovasjon og utvikling av bærekraftige løsninger.
Bærekraftige innkjøp handler ikke bare om å etterspørre miljøvennlige produkter, men også om å dekke virksomheten sitt behov uten å kjøpe nytt. Dette gjør dere ved å stimulere mer sirkulære løsninger som ombruk, reparasjon og materialgjenvinning. Dette styrker ikke bare virksomhetens miljøprofil og at dere oppfyller fellesføringen, men gir også konkrete bidrag til å nå nasjonale og internasjonale bærekraftsmål.
Hva er bærekraft i anskaffelser?
Bærekraft i anskaffelser omfatter alle de tre bærekraftsdimensjonene:
- klima og miljø
- økonomi
- sosiale forhold
Gjennom anskaffelser skal virksomhetene forbedre sosiale forhold og redusere kostnader, klima og miljøpåvirkning. Har virksomheten din kontroll på leverandørkjeden? Dette vil avgjøre om menneskerettigheter, lønns- og arbeidsvilkår, sosialt mangfold og inkludering er ivaretatt i dine anskaffelser.
Flere bærekraftgevinster i én anskaffelse
Du kan oppnå gevinster i en eller flere av disse tre dimensjonene i den samme anskaffelsen.
Eksempelvis ved at du unngår å kjøpe nytt, men dekker ditt behov ved å reparere eller kjøpe brukt fra en virksomhet som praktiserer sosialt mangfold og inkludering.. Du reduserer kostnader, klimagassutslipp og bidrar samtidig til arbeidsplasser som ivaretar sosial inkludering, krav til lønns- og arbeidsvilkår og menneskerettigheter.
Eksempel på dobbel gevinst i bærekraft
Asker kommune kjøper blomster fra blomsterbutikker som ansetter personer med særskilte behov.
Hvordan kan innkjøp hjelpe meg å følge opp fellesføringen for klima og miljø?
Det er to fellesføringer i statlige virksomheters tildelingsbrev for 2025 som handler om bærekraftsarbeid.
1. Systematisk og helhetlig arbeid for å redusere klimagassutslipp, naturfotavtrykk og energibruk
2. Positiv utvikling i antall ansettelser av personer med funksjonsnedsettelse
I den første fellesføringen er det stilt krav til alle statlige virksomheter om at de skal gjøre et systematisk og helhetlig arbeid for å redusere klimagassutslipp, naturfotavtrykk og energibruk.
Virksomhetens anskaffelser kan være en viktig del av å rapportere på denne fellesføringen. Både fordi en stor del av mange statlige virksomheters klima- og miljøavtrykk er knyttet til anskaffelser, og fordi anskaffelser er et område virksomheten har direkte innflytelse over.
Den andre fellesføringen omhandler HR-feltet. Det kan du lese mer om på siden under:
Hvordan få oversikt over anskaffelser som er relevante for bærekraft?
Finn ut hvem i din virksomhet som har innkjøpsansvar. Dette kan være en innkjøpsleder eller en fagansvarlig, for eksempel: leder for IT, leder for eiendom, leder for utbygging og / eller økonomiansvarlig.
Gode spørsmål å stille:
- Hvilke anskaffelser i vår virksomhet har størst forbruk i kroner og størst (estimert) klimagassutslipp?
- Kan vi gjennomgå DFØs klimaspendverktøy for vår virksomhet sammen for å få oversikt over estimerte klimagassutslipp?
- hvilke anskaffelser har vi størst potensial for å redusere vår klima- og miljøbelastning? Det er ikke sikkert at utslippskategoriene med størst utslipp er der du har mulighet til å påvirke utslippene
- Hva gjør vi i dag for å redusere klima- og miljøbelastningen fra de identifiserte anskaffelsene?
- Kan vi effektivisere anskaffelsene våre? For eksempel ved å dekke behovene uten å kjøpe nytt? Eksempler er å dele, ombruke og å kjøpe brukt.
- I hvilke anskaffelser er det størst risiko for menneskerettighetsbrudd og hvordan følger virksomheten opp dette?
- Har vi anskaffelser hvor det er relevant å stille krav til lønns- og arbeidsvilkår (typiske eksempler kan være bygg og anlegg, renholdstjenester og vektertjenester).
Disse verktøyene kan du bruke i bærekraftige anskaffelser
- Klimaspendverktøyet
- Eksempelbanken
- Miljødirektoratets sider om fellesføringen
Denne siden bør innkjøpere og fagansvarlige med innkjøpsansvar i din virksomhet kjenne til: