Å jobbe med bærekraft betyr også å ha oversikt over data du har rundt klima, miljø og sosial bærekraft. Denne siden skal hjelpe deg til å se hvilke data du trenger, og hvordan du skal spørre etter riktig data og til slutt systematisere disse.
Denne siden er en del av Bærekraft for ledere i staten, som fokuserer på hvordan støttefunksjonene i en virksomhet kan komme i gang med, organisere og forankre bærekraftsarbeidet i egen virksomhet.
Bærekraft handler om å ivareta miljøet, fremme sosial rettferdighet og sikre økonomisk levedyktighet. Alle tre dimensjoner må sees i sammenheng for å oppnå en helhetlig bærekraftig utvikling
På denne siden har vi valgt å løfte frem datakilder om klima og miljø som kan hjelpe virksomheten i arbeidet med bærekraft.
Hvilke data trenger jeg?
Begynn med å finne ut hvilke data du har i dag.
En god huskeregel er at man ofte har mer data enn man tror, og at man kan få mer data enn man tror. Men det er ikke alltid man sitter på disse dataene selv.
Etter å ha identifisert hvilken data man har i egen virksomhet er neste steg, hvilke data mangler jeg og hvordan kan jeg finne disse.
Hva er direkte utslipp og indirekte utslipp?
Alle virksomheter skal ifølge fellesføringen om klimaavtrykk, dokumentere og rapportere på egen påvirkning på miljøet. Du skal også beskrive indirekte utslipp som virksomheten har.
En lur måte å skape system for deg selv, er å dele dataene inn i de såkalte scope 1, scope 2 og scope 3, som er hovedkategoriene for utslipp. Ikke alle eksemplene under vil være aktuelle for alle virksomheter.
Scope 1 – Direkte utslipp:
- Utslipp fra kilder bedriften selv eier eller kontrollerer
- Eksempler:
- Utslipp fra egne kjøretøy
- Utslipp fra forbrenning i egne fyrkjeler og fabrikker
Scope 2 – Indirekte utslipp fra energi:
- Utslipp fra produksjon av innkjøpt energi (strøm, varme og kjøling)
- Eksempler:
- Strømforbruk i kontorbygg
- Kjøpt fjernvarme
Scope 3 – Andre indirekte utslipp:
- Utslipp i hele verdikjeden, både oppstrøms og nedstrøms
- Eksempler:
- Transport fra leverandører (energirelatert og distribusjon)
- Tjenestereiser med fly
- Produksjon av råvarer
- Bruk og avhending av solgte produkter (utslipp ved bearbeiding og bruk av produkter)
- Innkjøpte varer og tjenester
- Investeringsvarer
- Drivstoff- og energirelaterte utslipp
- Avfall fra drift
- Ansattes pendling
- Leide eiendeler
- Franchise
- Investeringer
Hvordan kan jeg finne relevante data i min virksomhet?
Her vil du finne hovedområdene for den miljøpåvirkningen din virksomhet potensielt har og hvilke verktøy din egen virksomhet kan ha og hvilke verktøy DFØ kan støtte dere med.
Egne utslipp: Gjelder utslipp fra kjøretøy, maskiner eller utstyr dere eier selv. Har dere tjenestebiler, gass- eller oljefyring, eller teknisk utstyr med forbrenning? Les mer om hvordan du kan bruke de ulike verktøyene i lenkene under:
- Regnskapssystem (Regnskapsavdelingen) – for å få oversikt over forbruket kan faktura være en kilde dere kan benytte for å analysere eget forbruk
- Klimaspendverktøy – gir en oversikt over utgifter og grove estimater av klimafotavtrykket knyttet til statlige bruttobudsjetterte virksomheters innkjøp. Hensikten med verktøyet er hovedsakelig å gi beslutningstakere mulighet til å prioritere områder for å redusere klimabelastning.
- Bilparkdata – gir en oversikt over statlige virksomheters bilpark
- Effektkalkulatorer – gjør det mulig å beregne effekter av klimavennlig innkjøp innenfor innkjøpskategoriene personbil, varebil, bygg, mat, IKT-utstyr og møbler. Effektkalkulatorene viser dermed hvor mye utslipp og kostnader man kan spare ved å ta grønnere valg, og forlenge levetiden til produkter
- Utslippsfaktorer for statlige innkjøp – dataene angir klimagassutslipp knyttet til scope 1, 2 og 3 samt totalt for ulike innkjøpsrelevante artskontoer i statsregnskapet. Utslippsfaktorene inkluderer utslipp både innenlands og utenlands og representerer dermed klimafotavtrykket av innkjøp, og brukes blant annet i DFØ sitt klimaspendverktøy
Utslipp fra strøm og varme: Handler om utslipp knyttet til energien dere bruker, som strøm eller fjernvarme. Bruker dere mye energi i egne lokaler, dataservere eller institusjonsbygg?
- Regnskapssystem – for å få oversikt over forbruket og redusere dette kan faktura være en kilde dere kan benytte for å analysere eget forbruk. Dere kan også be strømleverandøren legge inn CO2 verdiene i faktura så fotavtrykket kan analyseres. Send denne sida om miljøinformasjon til leverandøren, og be dem inkludere verdiene i faktura.
Energibruk og effektivisering: Handler om hvor mye strøm og varme dere bruker, og mulighetene for å spare energi. Har dere store bygg, mange arbeidsplasser eller utstyr som trekker mye strøm?
- Regnskapssystem (Regnskapsavdelingen) – for å ha mulighet til å spare må dere vite hvor mye dere bruker og hvor i bygget det brukes mest. Inneholder faktura detaljer over forbruk per lokasjon bruk informasjonen som et målepunkt for videre reduksjon
Indirekte utslipp: Gjelder utslipp dere påvirker gjennom innkjøp, flyreiser, arbeidsreiser og avfall. Har dere stor reiseaktivitet, mange leverandører eller omfattende kjøp av varer og tjenester?
- Bestilling og fakturasystemer (Regnskap og innkjøpsavdelingen) – for å kunne redusere miljøpåvirkningen via innkjøp må de som bestiller ha informasjon om produktet i sitt bestillingssystem før bestillingen sendes leverandør. Hvis dere benytter et bestillingssystem, ber dere leverandørene fylle inn CO2-verdien per vare i sitt produktinformasjonssystem og sende produktene til deg ved å bruke EHF-katalog. Da vil hvert produkt vise CO2-verdien, og du kan sammenligne produktene i systemet og velge det med lavest foravtrykk. Din leverandør kan registrere og sende deg informasjonen via sitt eget system. Spør din systemleverandør om de kan vise informasjonen og sammenligne ulike produkter. Den samme informasjonen kan også inkluderes i EHF-faktura.
Avfall og ressursbruk: Gjelder mengde og type avfall, og hvordan dere og hvordan dere planlegger innkjøp, drift og avhending med minst mulig ressursbrukt. Har dere mye papir, elektronikk eller inventar, og er det rutiner for sortering eller gjenbruk?
Klimarisiko og tilpasning: Handler om hvordan klimaendringer kan påvirke dere. Har dere lokaler som kan bli utsatt for flom, hete, eller er dere en del av beredskap eller tjenesteleveranser til samfunnet?
Andre nyttige lenker
Under finner du beskrivelser av bestilling til betalingsprosessen, og om hvordan dataene oppstår, som vi har referert til over i lenken Regnskapssystem.
Hvem skal jeg spørre internt og eksternt , og hvordan kan jeg etterspørre dataen på en best mulig måte?
Dersom dere fortsatt mangler data, vil det neste steget være å kontakte leverandører og andre som kan sitte på relevante klimadata.
Dersom dere benytter et bestillingssystem, kan dere etterspørre CO2-verdier knyttet til varene dere anskaffer.
Dere kan også etterspørre data fra gårdeier knyttet til strøm og energiforbruk. Vi har laget en mal for hvordan spørsmål til gårdeier kan formuleres.
Det er også verdt å gjøre en grundig undersøkelse av hvilke data man allerede besitter internt.
Hvordan samle og systematisere data?
En god måte å starte på kan være å samle og systematisere data gjennom Excel-skjemaer.
Et alternativ er også å opprette en bærekraftsrapport i PowerBI. Her kan måten Kystverket har løst dette på være til inspirasjon: Kystverkets klimaregnskap
Hvilke utslipp har min kontorvirksomhet?
For en kontorvirksomhet er de største utslippskategoriene som regel knyttet til:
- Bygg
- Reise
- IT-systemer
- Konsulenter
- Varer i tjenesteproduksjon
Hvordan tallfester jeg utslipp, og hvilke kilder bruker jeg for dette?
Den beste måten å tallfest utslipp er å få rene CO2-tall. Dette kan enten etterspørres gjennom leverandør, eller man kan gjøre en livssyklusanalyse.
DFØ har også en liste over utslippsfaktorer knyttet til innkjøp som man kan bruke for å finne utslipp fra anskaffelser: Utslippsfaktorer for statlige innkjøp | DFØ
Man kan også bruke DFØs Klimaspendverktøy for å få en grov oversikt over hvor din virksomhet har størst klimafotavtrykk. Dette kan hjelpe din virksomhet til å prioritere hvor det er nødvendig med mer nøyaktige klimatall.
Hvordan skal man bruke dataen i virksomhetens bærekraftsarbeid?
Bruk dataen for å få en oversikt over det samlede klimafotavtrykket til din virksomhet. Etter å ha fått oversikten er det viktig at man bruker dataen for å sette relevante tiltak for å redusere klimafotavtrykket til virksomheten.
Data om miljøverdier (CO2) per produkt fra leverandør kan dere få via innsendt produktinformasjon til bestillingssystemet. Denne dataen kan dere benytte overfor bestillere ved at de velger det produktet med lavest CO2-verdi i bestillingen som sende leverandør. Den kan også brukes som datagrunnlag for rapportering i kombinasjon med antall bestilte enheter. Lenker til eksterne databaser med utvidet miljøinformasjon kan hentes inn og benyttes i dypere analyser.
Hvilken rekkefølge bør man jobbe i?
- Lag en strategi som sikrer at man reduserer klimafotavtrykket.
- Still krav i avtaler som inngås med leverandører om klimadata per produkt.
- Sikre at virksomheten benytter systemer som kan gi data i kontraktsoppfølgingen og at data er tilgjengelig for den enkelte virksomhet for analyse og rapportering.
- Bruk den innsamlede dataen for å iverksette de mest effektive klimatiltakene.
- Sammenstill data som kan brukes i en bærekraftsrapport.
- Sett mål for neste periode basert på dataen man har samlet inn.