Departementets ansvar og oppfølging når tilskuddsordningen er delegert

Departementets ansvar og oppfølging når tilskuddsordningen er delegert

Departementene skal kontrollere at tilskuddsforvaltningen utføres forsvarlig når den er delegert til underliggende virksomhet eller til andre aktører. Det er en forutsetning at departementet har ressurser og kompetanse til denne oppgaven.

Departementet har fortsatt ansvaret for å utforme hovedelementene og fastsette regelverk for tilskuddsordningen, selv om tilskuddsforvaltningen er delegert.

§ Fra bestemmelsene

6.2.4.1 Tilskuddsforvaltere innenfor statsforvaltningen
Departementet kan være tilskuddsforvalter eller det kan delegere forvaltningen til en underliggende virksomhet. Tildeling av myndighet skal skje i instruks eller tildelingsbrev. Departementet skal ved delegering vise til tilskuddsregelverket.

Departementet skal føre kontroll med at virksomheten forvalter tilskudd på en forsvarlig måte, jf. pkt. 1.6 og pkt. 6.3.8.

Ved tildeling av myndighet til tilskuddsforvaltning til virksomheter under et annet departement, skal det departementet som tildeler myndigheten, avklare ansvarsfordelingen mellom de to departementene.



Oppdatert: 22. desember 2023

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.