Uttalelsen gjelder om det er adgang til å inngå avtaler med kunder om avbetalingsordninger for tjenester utført av en statlig virksomhet. Den henviser til bestemmelsene punkt 5.4.1, 5.4.3 og 5.4.4.
Tolkningsuttalelse fra DFØ av 2. april 2014
Mottaker: Universitetet i Bergen
Vår referanse: 14/197-2
Publisert: 15. februar 2017
Vi har forstått det slik at spørsmålet gjelder om det etter økonomiregelverket er adgang til å inngå avtaler om avbetalingsordninger for tannbehandling utført av Universitetet i Bergen (UiB), dvs. at betaling skjer i flere avdrag. Videre at UiBs spørsmål er knyttet til å ha en slik ordning som del av de ordinære betingelser/tilbud til de som får utført behandlingen.
Vi vil innledningsvis bemerke at det konkrete spørsmålet ikke er omtalt i økonomiregelverket, utenom de krav som følger av å kunne gi betalingsutsettelse etter en konkret vurdering, jf. omtale i bestemmelser om økonomistyring i staten punktene 5.4.3 og 5.4.4. Med dette som grunnlag har vi følgende tilbakemelding til UiBs spørsmål:
I bestemmelser om økonomistyring i staten (bestemmelsene) pkt 5.4 er det stilt krav til hvordan virksomhetene skal behandle inntekter. I punkt 5.4.1 fremgår det blant annet at:
Virksomheten skal etablere systemer og rutiner som sikrer at inntektskrav blir juridisk bindende og at krav blir fastsatt, utstedt og innbetalt med riktige beløp. Videre skal systemene og rutinene sikre at innbetalingene kan skje innen betalingsfristen og at utestående krav følges opp på en forsvarlig måte.
I bestemmelsene pkt 5.4.2.1 om fastsettelse av krav står det:
Kravgrunnlaget for inntekter kan etableres på ulike måter. Kravet kan være basert på leveranse etter avtale, egendeklarasjon, ved avgift- og gebyrpliktig hendelse eller på annen måte.
For krav der betaling skal skje i etterhånd, skal virksomheten ha etablert systemer og rutiner som sikrer at kravene blir fastsatt med korrekt beløp og slik at kravet er juridisk bindende.
Spørsmålet berører etablering av kravgrunnlaget for tannbehandlingen og om betalingsordningen for kravet. I bestemmelsene er det angitt at kravgrunnlaget kan etableres på ulike måter. For statlige virksomheter vil fastsettelse av betalingen for kravet, betalingsordninger, betalingsfrister m.m. enten fremgå av lov (med tilhørende forskrifter) eller annet vedtak gitt av Stortinget, eller ved inngåelse av en avtale (typisk for salg av tjenester eller varer).
Utgangspunktet i bestemmelsene er at krav skal betales på leveringstidspunktet for tjenesten eller varen (enten ved kontant betaling eller ved utstedelse av faktura) i samsvar med avtalen. Ved utstedelse av faktura innebærer dette at virksomheten følger en normal betalingsfrist (vanligvis innenfor 30 dager) som oppfattes å være ordinære betingelser for tjenesten. Vi forutsetter da at betalingsfristen ikke er fastsatt gjennom lov, vedtak eller av departementet.
UiB må derfor i en vurdering om det kan avtales avbetalingsordninger for betaling av tannbehandling, ta utgangspunkt i om det er andre krav eksempelvis i lov, vedtak eller instruks fra departementet som regulerer adgangen til å inngå slike avtaler. Det kan også være relevant om tilbud om avbetalingsordning er vanlige vilkår for denne type tjeneste ellers i markedet. Dersom det ikke finnes klare rammer/retningslinjer for å inngå slike avtaler, vil vi tilrå at dere ta det opp med overordnet departement, da avbetalingsordning innebærer at dere gir et “lån” i en periode. I en vurdering kan det også være aktuelt for UiB å se hen til formålet med tannbehandling. Formålet kan være et av flere momenter i vurderingen om UiB kan tilby avbetalingsordninger overfor pasienter.
Dere har også spurt om hvilken rentesats som bør legges til grunn, dersom det er adgang til å avtale avbetalingsordninger. Avtale om avbetaling vil ikke være det normale for statlige virksomheter, og det er heller ikke fastsatt noen generelle rentesatser som kan benyttes i slike tilfeller. UiB må derfor fastsette en rente for utsatt betaling med utgangspunkt i markedsmessige betingelser, dersom ikke formålet med opplegget eller fastsatte rammer/retningslinjer tilsier noe annet.
Vi gjør for øvrig oppmerksom på renteinntekter som UiB får innbetalt, skal rapporteres til statsregnskapet på kapittel 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer, post 83 Av alminnelige fordringer (jf. Finansdepartementets rundskriv R-101). Siden UiB får bevilget midler over en 50-post, rapporterer dere ikke inntekter og utgifter til bevilgningsregnskapet. UiB må derfor overføre renteinntektene til KD som igjen rapporerterer disse på rett kapittel og post til statsregnskapet (bevilgningsregnskapet)