Forklaring til rapportering av anvendt regnskapsprinsipp

Departementene skal i forbindelse med årsoppgjøret 2022 rapportere anvendt regnskapsprinsipp som er brukt ved utarbeidelse av virksomhetsregnskapet i departementet og for underliggende virksomheter for regnskapsåret 2022.

Dette er i henhold til rundskriv R-10/2022 Statsregnskapet for 2022 – Årsavslutning og frister for innrapportering.

Skjema for rapportering av anvendt regnskapsprinsipp (skjema 16) for 2022 vil, som for 2021, bli lagt ut i et felles samarbeidsrom «statsregnskap» som departementene har tilgang til.

Mal for regnskapsprinsipper virksomhet (skjema 16)
xlsx 30.38 KB

Skjemaet vil være det arket dere rapporterte inn i fjor til DFØ med oversikt over regnskapsprinsipper for underliggende virksomheter. Hvert departement skal kontrollere og eventuelt oppdatere dette skjema hvis det er endringer fra i fjor.

Vi ber om at departementene kontrollerer utkastet og ferdigstiller oversikten innen tidsfristen for leveransen.

Departementene skal fylle ut skjemaet for eget virksomhetsregnskap og for hver enkelt av de underliggende virksomhetene. Eventuelle feil eller mangler må rettes opp av hvert departement slik at skjema som sendes inn til DFØ er fullstendig og korrekt. Skjemaet skal bare omfatte statlige forvaltningsorganer som er en del av staten som juridisk person, jf. § 2 i reglement for økonomistyring i staten. Skjemaet omfatter ikke statsforetak, helseforetak, særlovsselskaper og andre statlige selskaper som fører sine regnskaper i henhold til annet lovverk.

Basert på oppdaterte oversikter fra departementene presenterer DFØ årlig en samlet oversikt over anvendt regnskapsprinsipp i virksomhetsregnskapene

Rettledning for oppdatering av skjemaet

Utkastet vil som tidligere være delvis forhåndsutfylt basert på innrapportert ved årsavslutning 2021. Departementene bes om å kontrollere utkastet og ferdigstille oversikten.

Det er fylt ut med en linje for hver underliggende virksomhet. Ved endringer er det kun feltene merket med blått det skal skrives i. Feltene merket med grått fylles ut automatisk og er låst.

For hver virksomhet skal det opplyses om virksomhetens navn, type virksomhet og hvilket regnskapsprinsipp som benyttes ved utarbeidelse av virksomhetsregnskapet. Nedenfor følger en kort forklaring til hver av disse kolonnene.

Kolonne A Virksomhet

Her ligger de virksomhetene som dere rapporterte for i fjor (2021). Eventuelle feil eller mangler må rettes opp av hvert departement slik at skjema som sendes inn til DFØ er fullstendig og korrekt. Feil i virksomhetens navn kan rettes i kolonne A for den virksomheten det gjelder. Dersom ikke alle departementets underliggende virksomheter fremkommer i kolonne A kan flere virksomheter legges til der. Departementet må påse at det blir rapportert for alle underliggende virksomheter. Det skal rapporteres for hver enkelt virksomhet, ikke for hver enkelt regnskapsfører.

Kolonne B Type virksomhet

Det skal her fylles inn hvilken tilknytningsform virksomheten har. Det er fire alternativer:

  1. Departement
  2. Ordinært forvaltningsorgan
  3. Forvaltningsorgan med særskilte fullmakter (nettobudsjettert virksomhet)
  4. Forvaltningsbedrift

Alternativene velges ved å taste inn 1, 2, 3 eller 4 i kolonne B. Riktig tekst til valgt alternativ vil komme automatisk opp i kolonne C.

Kolonne D Hvilket regnskapsprinsipp benyttes ved utarbeidelse av virksomhetsregnskapet?

Det skal oppgis hvilket regnskapsprinsipp som benyttes ved utarbeidelsen av virksomhetsregnskapet. Virksomhetene skal føre regnskapet etter enten kontantprinsippet eller periodiseringsprinsippet i henhold til de statlige regnskapsstandardene (SRS), jf. Bestemmelser om økonomistyring i staten pkt. 3.3.2. I kolonne D frem kommer disse to alternativene:

  1. Kontantprinsippet slik det fremgår av økonomiregelverket
  2. Periodiseringsprinsippet i henhold til de statlige regnskapsstandardene (SRS)

Alternativene velges ved å taste inn 1 eller 2 i kolonne D. Riktig tekst til valgt alternativ vil komme automatisk opp i kolonne E. Kolonne F kan benyttes til å gi eventuelle ytterligere kommentarer.

Frist for innrapportering

Hvert departement har ansvar for å ferdigstille skjemaet i samarbeidsrommet «Statsregnskap» innen fristen 28. februar 2023.

Har du spørsmål?

Eventuelle spørsmål kan rettes til statsregnskap@dfo.no.

Oppdatert: 10. november 2022

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.