Finansdepartementet har fastsatt oppdaterte statlige regnskapsstandarder (SRS) per desember 2022. I dette notatet redegjør Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) for endringene i de oppdaterte standardene.
Generelt om endringene i standardene
Formålet med endringene er tydeliggjøringer av punkt hvor vi erfarer det er behov for avklaringer. Endringene er basert på henvendelser og kontakt med statlige virksomheter og departement. Endringene vil bidra til å redusere kostnadene og øke nytten ved bruk av SRS.
Nedenfor omtaler vi endringene i den enkelte standard. Alle endringene er listet opp i slutten av hver enkelt standard.
SRS 1 Presentasjon av virksomhetsregnskapet
Endringer i standarden
Det er lagt til ny overskrift ved ny bokstav g) i resultatregnskapet jf. SRS 1 punkt 9.
- driftsinntekter
- driftskostnader
- driftsresultat
- finansinntekter og finansresultat
- resultat av periodens aktiviteter
- avregninger og disponeringer
- driftsinntekt krevd inn på vegne av andre statlige virksomheter
- innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten
- tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten
Virkningstidspunktet for endringene i SRS 1 er fra 1. januar 2022, i og med at tilsvarende endring for oppstilling av artskontorapporteringen i rundskriv R-115 gjelder for årsregnskapet 2022.
Begrunnelse for endringene
Som en følge av vår anbefaling i rapport om «Ensartet artskontobruk for gebyrinntekter» er det lagt til en ny overskrift i SRS 1, punkt 9, bokstav g), «Driftsinntekt krevd inn på vegne av andre statlige virksomheter» for å harmonisere R-114 og R-115.
Denne overskriften kan utelates om den er uten beløp, på samme måte som det er regulert for overskriftene som gjelder innkrevingsvirksomhet og tilskuddsforvaltning i SRS 1 punkt 9 Innhold i resultatregnskapet. Etter SRS 1 er det kun overskrifter som gjelder drift med tilhørende avregninger og disponeringer (overskriftene a til f) som er obligatoriske.
SRS 10 Inntekt fra bevilgninger, tilskudd og overføringer til virksomheten, samt overføringer til og fra staten
Endringer i standarden
Det er foretatt en språklig endring ved at «basisbevilgning» er byttet ut med «grunnbevilgning».
SRS 10 punkt 4, 3.ledd
Inntekt fra bevilgninger for nettobudsjetterte virksomheter defineres som innbetaling fra departementer til virksomhetens bankkonto i henhold til tildelingsbrev i tillegg til det som er innbetalt fra Norges forskningsråd som grunnbevilgning.
SRS 10 punkt 4, 4.ledd bokstav a)
Inntekt fra tilskudd og overføringer til virksomheten kjennetegnes ved at det ikke er noe direkte krav til motytelse som resulterer i en transaksjon med overgang av rettigheter til og risiko for leveransen (varen/tjenesten). Inntekt fra tilskudd og overføringer til virksomheten vil typisk forekomme i instituttsektoren og ved utdannings- og forskningsinstitusjonene. Som eksempler nevnes tilskudd og overføringer fra:
a) Norges forskningsråd med unntak av grunnbevilgning.
SRS 10 punkt 7
Nettobudsjetterte virksomheter kan aldri inntektsføre mer enn det som er innbetalt fra departementer til virksomhetens bankkonto i henhold til tildelingsbrev i tillegg til det som er innbetalt fra Norges Forskningsråd som grunnbevilgning.
SRS 10 punkt 8
Grunnbevilgningen fra Norges forskningsråd skal klassifiseres som inntekt fra bevilgninger.
Begrunnelse for endringene
I 2020 ble Retningslinjer for statlig basisfinansiering for forskningsinstitutter endret til Retningslinjer for statlig grunnfinansiering av forskningsinstitutter og forskningskonsern. Ordet «basisbevilgning» som var omtalt i punkt 4, 3.ledd og 4. ledd bokstav a), punkt 7 og punkt 8 er derfor endret til «grunnbevilgning» for å samsvare med begrepsbruken til Norges Forskningsråd.
SRS 12 Beholdninger av varer og driftsmateriell
Endringer i standarden
Begrepet utrangering tas inn i punkt 23 som omhandler resultatføring av varekostnad og driftsmateriell.
SRS 12, punkt 23
Beholdninger av varer og driftsmateriell skal kostnadsføres i den perioden de forbrukes. Nedskrivning av varer til netto realisasjonsverdi skal kostnadsføres i samme periode som nedskrivningsbehovet avdekkes. Reversering av nedskrivning av varer som følge av økning i netto realisasjonsverdi skal føres i samme periode som grunnlaget for reverseringen avdekkes. Beholdningstap (svinn) og utrangering knyttet til varer og driftsmateriell skal kostnadsføres i samme periode som tapet avdekkes eller utrangeringen skjer.
Begrunnelse for endringene
Begrepet utrangering er innarbeidet i punkt 23 for å tydeliggjøre at både beholdningstap (svinn) og utrangering knyttet til varer og driftsmidler skal kostnadsføres i samme periode som tapet avdekkes eller utrangering skjer. Forholdet ble omtalt i høring til forenklinger av SRS i 2018, men aldri tatt inn i SRS 12. Presiseringen tydeliggjør at både beholdningstap og utrangering knyttet til varer og driftsmateriell skal kostnadsføres i samme periode som tapet avdekkes eller utrangeringen skjer.
SRS 17 Anleggsmidler
Endringer i standarden
Endring i SRS 17 punkt 15
For utgifter vedrørende bruk av egne ansatte til utvikling av programvare kan virksomheten velge om alle slike utgifter skal kostnadsføres eller balanseføres. Ved balanseføring må egeninnsatsen kunne måles pålitelig. Virksomheten må bruke samme regnskapsprinsipp for likeartede utviklingsprosjekter over tid. Anskaffelseskost ved egen tilvirkning omfatter variable og faste tilvirkningskostnader, både kostnader som kan knyttes direkte og indirekte til tilvirkningen.
Endring i SRS 17 punkt 33
Når virksomheten gjør anskaffelser i relasjon til allerede eksisterende driftsmidler, må det foretas en konkret vurdering av om anskaffelsene anses som påkostning eller vedlikehold. Dette vil være aktuelt også ved anskaffelser i leide lokaler.
Endring i SRS 17 punkt 34
Anskaffelser som gir et driftsmiddel en varig forbedring, forlenget levetid eller økt funksjonalitet, anses som påkostning. For eksempel vil en oppgradering av en maskin eller en hel forelesningssal være en påkostning dersom oppgraderingen gir forlenget levetid og/eller økt kapasitet eller funksjonalitet. Dersom en virksomhet for egen regning gjør større endringer i leide lokaler og endringene regnskapsmessig klassifiseres som en påkostning, skal påkostningene balanseføres. Slike påkostninger avskrives over gjenværende leieperiode. Påkostninger skal balanseføres som en del av den eksisterende eiendelen.
Begrunnelse for endringene
Anskaffelseskost ved egen tilvirkning av varige driftsmidler og immaterielle eiendeler
I 2020 ble det tydeliggjort i SRS 17 at anskaffelseskost ved egen tilvirkning omfatter variable og faste tilvirkningskostnader, både kostnader som kan knyttes direkte og indirekte til tilvirkningen, se SRS 17 punkt 4, 22 og 37. Ved oppdateringen av standarden var det ment at endringen skulle gjelde både for varige driftsmidler og immaterielle eiendeler. Med bakgrunn i henvendelser er vår vurdering at det er et behov for å tydeliggjøre i standarden at anskaffelseskost ved tilvirkning også gjelder for immaterielle eiendeler, og derfor er dette lagt til i punkt 15 i standarden der utgifter vedrørende bruk av egne ansatte til utvikling av programvare er nærmere omtalt.
Påkostning leide lokaler
DFØ har mottatt henvendelser hvor virksomheter har oppfattet det som uklart om krav til balanseføring av påkostning også gjelder for leide lokaler. Det er gjort endringer i punkt 33 og 34 for å tydeliggjøre at vedlikehold og påkostning skal vurderes både for egne lokaler og for leide lokaler. Dette er allerede tydeliggjort i Praktiske konteringseksempler under temaet Behandling av anleggsmidler og under omtale av konto 126 Fast bygningsinventar med annen avskrivningstid enn bygningen i veiledningsnotatet til standard kontoplan for statlige virksomheter.