Endring av lønnarter og mottakernøkler, refusjonsavstemmingsrapport, papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding og melde inn kontaktperson for reise- og ugiftsrefusjoner.
Lønnsadministrasjon
Endring av lønnarter/mottakernøkler:
IT0008 – Grunnlønn
Lønnart |
Tekst |
Fordel |
Beskrivelse |
Genereringsregel |
Merknad |
107Z |
Till.mnd arb.m.til m/pen. |
Kontantytelse |
Fastlønn |
Lønn ved arbeidsmarkedstiltak |
Lønnarten er opprettet for ansatte med MG/MUG 7/40 som har LA1025 dersom tilleggslønn 1071. |
IT0014 – Faste tillegg
Lønnart |
Tekst |
Fordel |
Beskrivelse |
Genereringsregel |
Merknad |
9300 |
Arbeidstakerandel pensjon |
|
|
|
Lønnarten er endret til å være en trekklønnart |
9301 |
Arbeidstakerandel forsikr |
|
|
|
Lønnarten er endret til å være en trekklønnart |
9310 |
Arb.givers andel utl |
|
|
|
Lønnarten er endret til å være en trekklønnart |
Forklaring av disse 3 lønnartene (LA 9300, 9301, 9310):
Dette gjelder utenlandske arbeidstakere som er medlem i utenlandske pensjonskasser / forsikringsselskaper.
IT0015 – Variable tillegg
Lønnart |
Tekst |
Pensjons- pliktig |
Trekk-pliktig |
Avgifts-pliktig |
Ferie- grunnlag |
SD-kode |
Symb. konto |
Merknad |
142A |
Ref. av div. utg. u/mva |
|
|
|
|
|
|
Lønnarten er gjort tilgjengelig for bruk også for ansatte med MG/MUG 7/40 fra og med 01.01.2021. |
2754 |
Herav kj hjem-arb lav sat |
|
|
|
|
|
|
Lønnarten er avgrenset per 30.04.2021. Lønnarten ble brukt sammen med lønnart 2753 for riktig rapportering av lønns- og trekkoppgaven. Dette er ikke aktuelt lenger. Det er tilstrekkelig å registrere LA2753. |
IT0057 – Medlemskap
Lønnart |
Tekst |
Trekkbeløp / % |
Mottakernøkkel |
Merknad |
|
Lønns-&Regnskapssenteret |
|
610097 |
Navn, adresse og organisasjonsnummer endret fra 01.05.2021. |
Rapporter
PC00_M20_RMB_RECON – Refusjonsavstemmingsrapport
Skjermbildet i Recon er endret på grunn av forberedelser til ny NAV refusjonsløsning, som kommer til høsten.
De to kolonnene for trygdekontor og navn trygdekontor er fjernet, siden de ikke er i bruk lenger.
I tillegg har det kommet en ny kolonne helt til høyre i bildet. Den er en del av den nye NAV refusjonsløsningen og inneholder foreløpig ikke data.
DFØ Brukerdokumentasjon
Brukerdokumentasjonen er oppdatert, se endringslogg.
Papirsykmelding gjøres om til digital sykmelding
Nesten alle papirsykmeldinger blir nå digitalisert av NAV når de mottar sykmeldingen fra sykehus og andre som skriver sykmeldinger på papir. Når sykmeldingen er gjort digital kan arbeidstaker sende den til arbeidsgiver fra «Ditt NAV» på nav.no.
Prosessen tar noen dager fordi sykmeldingspapirene:
- Sendes per post til NAV
- Må tolkes i NAVs skanner
- Må eventuelt registreres manuelt dersom skanneren ikke klarer å tolke papiret.
Be den ansatte se etter melding fra NAV / Altinn dersom de forsøker å levere sykmelding på papir til arbeidsgiver. Når den ansatte mottar melding må de logge inn og behandle den digitale søknaden om sykepenger. For å fylle ut og sende inn søknad om sykepenger går de inn på «Ditt NAV» via lenken i meldingen.
Ikke alle papirsykmeldinger gjøres om til digital sykemelding, se her for mer informasjon.
Melde inn kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner
DFØ har behov for en oversikt over hvem som er kontaktperson på reise- og utgiftsrefusjoner i de ulike virksomhetene. Kontaktpersonen finner du på «Min side» i Kundesenter på nett. Vi oppfordrer våre kunder til å melde inn hvem som er kontaktperson for reise- og utgiftsrefusjoner til DFØ i en Kundesenter på nett sak.
Kontakt
Kontakt kundesenter for lønn
- e-post: lonn [at] dfo.no (lonn[at]dfo[dot]no)
- Kundesenter på nett
- telefon: 406 34 021