Vi minner om rutinene som skal avverge svindel.
DFØ har sett at virksomheter er forsøkt svindlet, men at gode rutiner hos våre kunder har avverget dette. Vi vil derfor igjen minne alle om rutinene på dette området.
De svindelforsøkene som går igjen, er endring av kontonummer og direktørsvindel.
Endring av kontonummer
Det er viktig at dere tar kontakt med leverandøren hvis de ber om endring av kontonummer. Ring til leverandøren for å få bekreftet endringen.
Hvis dere ønsker at DFØ skal endre på et kontonummer til en leverandør, må dere sende beskjed om dette via kundesenter på nett.
Direktørsvindel
Forsøk på direktørsvindel kan også forekomme oftere i forbindelse med ferier, og vi viser til den fyldige og gode informasjonen om dette på Nettvett.no.
"Målet for de som driver med direktørsvindel er å lure en økonomimedarbeider til å betale en faktura eller overføre penger til en konto, vanligvis til utlandet. Svindlere bruker litt ulike fremgangsmåter, men målet er penger og hovedprinsippene er de samme. Et nøkkelelement er at svindleren spiller på at ofrene er travle, og ber om at overføringen av penger må skje raskt." (nettvett.no)