Kjente feilmeldinger (TOA)

På denne siden vises noen kjente feilmeldinger som saksbehandler kan støte på i TOA-løsningen.

Ugyldig saksgang. Vennligst kontroller ansettelsesforholdet i SAP.

Hvis den ansatte er aktiv på annen MG/MUG kombinasjon enn de som dekkes av løsningen vil det ikke være mulig å opprette overlappende kontrakt på den ansatte. Saksbehandler kontrakt vil da få følgende feilmelding ved innsending av den overlappende kontrakten.

______________________________________________________________

Prosentvis kostnadsfordeling er ikke mulig for valgt kontrakt. Korriger fordeling.

Det er ikke mulig med prosentvis kostnadsfordeling for oppdrags- og timekontrakter. Dette er bare mulig å registrere for månedskontrakter. 
Fjern prosentvis kostnadsfordeling og klikk «send til godkjenning» på nytt.

______________________________________________________________

Error for IT: 0007 Infotypen «Plass i organisasjonen» finnes ikke den xx.xx.20xx.

Det er ikke alle kombinasjoner av overlappende kontrakter, der kontakt nummer 2 har tidligere startdato enn kontrakt nummer 1 som er mulig å opprette via løsningen.

Feilmeldingen oppstår dersom K2 har tidligere startdato enn K1 dersom:

  • K1 er timekontrakt og K2 er månedskontrakt.
  • K1 er oppdragskontrakt og K2 er timekontrakt.
  • K1 er oppdragskontrakt og K2 er månedskontrakt.
  • K1 er månedskontrakt og K2 er månedskontrakt.
  • K1 er timekontrakt og K2 er timekontrakt (og det er valgt JA på at K2 skal være ny hovedstilling).

Løsning: Ansatt er tildelt ansattnummer på startdato for K1. Ansatt er ikke aktiv på tidspunkt for startdato på K2. Kontrakt kan ikke registreres. Dersom aktiv fra dato korrigeres i SAP kjernesystem slik at ansatt er aktiv på startdato for K2 kan kontrakt registreres.

______________________________________________________________


Error for IT: 0008 Nye std.verdier for tarifftype/-omr./-grp./lønnstrinn: 71/95/KORT_00/75

Hvis det opprettes en time- eller månedskontrakt som blir tilleggstilling eller delt stilling i den overlappende perioden, men hovedstilling etter endt overlappende periode, dersom endt overlappende periode er etter 01.05.2022 og startdato for kontrakt er før 01.05.2022.

Årsaken til at feilmeldingen kommer opp er fordi systemet forsøker å registrere verdier for RAMME på dato etter 01.05.2022. Etter 01.05.2022 er ikke RAMME lenger tilgjengelig da RAMME er endret til STIGE. Denne feilmeldingen vil bare komme opp dersom det er valgt en stilling på RAMME/STIGE.

______________________________________________________________


Error for IT: 0001 Lønnsavregningsgruppe finnes ikke i tabell T549A

Feilmeldingen vil oppstå dersom det opprettes en oppdragskontrakt som overlapper to andre oppdragskontrakter i forskjellig periode, og det samtidig er et tomrom mellom disse kontraktene.

Eksempel:

  • K1: 01.01.2022 – 31.03.2022
  • K2: 01.08.2022 – 31.10.2022
  • K3: 01.02.2022 – 30.09.2022

K3 vil her stoppe hos saksbehandler med feilmelding beskrevet over. Årsaken til at oppdragskontrakten får denne feilmeldingen er fordi K3 først overlapper K1 i perioden 01.02.2022 – 31.03.2022, deretter tomrommet i perioden 01.04.20.22 – 31.07.2022 og til slutt K2 i perioden 01.08.2022 – 30.09.2022.

Dette er en kjent feil i systemet som ligger i backloggen til DFØ. Frem til feilen er fikset er det bare oppdragskontrakter, som får denne feilmeldingen, som gjelder eksterne/ansatte som er registrert med norsk fødselsnummer eller D-nummer som kan kjøres gjennom systemet. Dersom dere er helt sikre på at ansatt ligger postert med norsk fødselsnummer eller D-nummer i SAP kjernesystem kan dere gjøre følgende: Velg «Ny ansatt» selv om personen allerede finnes i SAP kjernesystem med ansattnummer. Kontrakten vil da havne til feilretter med samme feilmelding. Feilretter må klikke «Ufullstendig posering». Kontrakten vil da bare bli postert i IT9024.

OBS: Denne work-arounden kan IKKE benyttes for utenlandske arbeidstakere som ikke er registrert med norsk fødselsnummer eller D-nummer i SAP kjernesystem. Dersom dere klikker «Ny ansatt» for slike arbeidstakere, vil det bli opprettet et nytt ansattnummer (duplikat) når kontrakten signeres og posteres i SAP kjernesystem.

______________________________________________________________

Oppdatert: 1. september 2022

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.