Arbeidsflyt: Rutine forkontroll (delservice)

Sikre at alle innkommende fakturaer blir behandlet og registrert i regnskapet innenfor de fastsatte tidsfrister og at opplysningene i leverandørregisteret legges inn fullstendig og korrekt.

Hvilke roller som deltar og har ansvar for å utføre rutinen:

Rolle 1: Regnskapsbruker. Rolle 2: Systembruker

Faktura ligger i forkontroll.

Utføres av Oppgave – handling
Rolle 1

Videresende fakturaer som ligger på forkontroll

Logg inn i Contempus.Invoice som regnskapsbruker. I forkontroll under Hurtigsøk (arbeidslisten for forkontroll av fakturaer) ligger alle skannede fakturaer til behandling.

Gå gjennom hver enkelt faktura på i arbeidslisten og gjør følgende:

Sjekk om all den tolkede informasjonen er riktig i forhold til fakturaen og eventuelt legg inn manglende informasjon.

Hvis leverandøren ikke finnes, opprett leverandøren i Unit4 ERP. Dagen etter vil den være tilgjengelig i Contempus.Invoice. Gå inn på leverandør og sett inn riktig leverandør.

Videresend fakturaen til riktig attestant (se referanse på faktura).

Rolle 1

Purringer / inkassovarsel:

For behandling av purringer og inkassovarsel se egen rutine.
Rolle 2

Forkontrollskriterier

Det er mulig å parametersette kriterier for hvilke fakturaer som skal stoppe i forkontroll. Fakturaer kan stoppe i forkontrollen etter følgende kriterier:

Stopp alle
Brukerkommentar
Overskredet beløp
Valutakode
Leverandør
Godkjenner loginnavn
Attestant loginnavn
Spesifiserte kategorier
Faktura med mva
Prosentdel av alle
Spesifisert konto
Dimensjonsliste D1 (Koststed)
Dimensjonsliste D2 (Aktivitet)
Dimensjonsliste D3 (Ansattnummer)
Dimensjonsliste D4 (Kappost)
Dimensjonsliste D5 (Sak)
Dimensjonsliste D6
Dimensjonsliste D7
Dimensjonsliste D8 (AV (mvakode))
Dimensjonsliste D9
Mvaprosent av beløp
Forfallsdato passert (dd.mm.yyyy)

Rutine sist oppdatert 8.12.2015.

Oppdatert: 2. februar 2021

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.