Annullere faktura i IP Master

Brukerveiledning for annullering av faktura i IP Master/Fakturaannulering. Brukerveiledningen forklarer også hvordan en faktura som er skannet til feil selskap skal påføres makuleringskode.

Merknad: For å kunne annullere en faktura må man ha foretatt anmodning om annullering. Gjøres under menypunkt Returnere fakturaer. Her fylles makuleringskoden ut. Se brukerveiledning Returnerte faktura.

1 Annullering av fakturaer

Steg 1a
Søk etter fakturaer som er sendt til annullering ved hjelp av Fakturaannulering/Hent fakturaer.

Dersom feltet “Makuleringskode” ikke vises – åpne kolonneoversikten på verktøylinja og trykk “Gjenopprett standardverdier” og OK.

Det er mulig å flytte kolonnen fremover ved å ta tak i den og “dra” den oppover i kolonnevalgboksen til ønsket plass og klikke OK. Klikk på nytt på “Hent fakturaer” og en ser at kolonnen nå ligger på ønsket plass.

Steg 1b
Når faktura skal annulleres må det først tas stilling til om faktura

  • tilhører vår virksomhet og skal slettes
  • tilhører en annen virksomhet

Steg 1b (tilhører vår virksomhet og skal slettes)
Velg fakturaen(e) du vil annullere ved å merke av boksen ved tilhørende faktura. Klikk deretter Annuller faktura på handlingslinjen og bekreft.

Steg 1b (tilhører en annen virksomhet)
Dersom faktura er feilskannet (f.eks flere fakturaer skannet sammen, uleselig side 2 etc) skal en i grunnlagsdatafeltet påføre makuleringskode 3 – Feil ved skanning. Dersom fakturaen tilhører en annen virksomhet, skal en i grunnlagsdatafeltet registrere makuleringskode 6 – Tilhører annet selskap.

Trykk deretter Lagre.

Fakturaer med disse kodene overvåkes av DFØ ansatte som vil skanne fakturaen på nytt eller overføre den til riktig virksomhet.

Det er ikke mulig for virksomhetene selv å legge faktura til SLT – slettefirma.

Oppdatert: 2. mai 2019

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.