Bruk av innkjøpsverktøy

Brukerveiledning for oversikt over, og bruk av, de muligheter som ligger i Basware PM innkjøpsverktøy.

Alternativ rutine: For rekvisisjoner, se steg 2 i rutine Rekvisisjon. For forespørsler, se rutine Sende forespørsel via Innkjøpsverktøy.

I Basware PM er det et eget menypunkt/utvidet funksjonalitet for mer profesjonelle innkjøpere som kalles innkjøpsverktøy. Dette verktøyet gir utvidede rettigheter til å påvirke og styre prosessen/flyten og datagrunnlaget for de bestillinger eller rekvisisjoner som lages. Typiske brukere av innkjøpsverktøy er kategoriansvarlige, profesjonelle bestillere og ansatte i innkjøpsavdelingen med arbeidsoppgaver og ansvar knyttet til bestillingsprosessen.

Tilgang til Innkjøpsverktøy gis via rollene Innkjøper eller Innkjøper_Rekv

1 Overordnet bruk av Innkjøpsverktøy

For å starte Innkjøpsverktøy i PM klient klikker man på hovedmenyen og valget ”Innkjøpsverktøy”. Under denne menyen har man underliggende funksjoner. Disse underliggende funksjonene er:

Søk
Innkjøper kan her søke opp bestillinger basert på søkekriterier.

Tips: Under hovedmenyen kan man benytte hurtigsøk på Bestillingsnummer.

Innkjøpspool
Denne er delt opp i ”felles” og ”personlig” der man som innkjøper kan se alle anmodninger sendt til seg som navngitt innkjøper (personlig) eller til rollen innkjøp (felles for alle med rollen). Disse anmodningene må bli vurdert og behandlet av innkjøperne.

Det er mulig å filtrere søkeresultatet på ulike valg (for eksempel utkast/returnert, i sirkulasjon, bestilt osv).

Bestillingsgrupper
Dette kan benyttes for å sortere anmodningene/bestillingene i grupper for å få en bedre oversikt.

Ny anmodning
Benyttes for å opprette ny anmodning via innkjøpsverktøy.

For mer detaljert funksjonell gjennomgang av innkjøpsverktøy benytt hjelpfunksjonen i PM klient, se eget punkt på hovedmenyen.

Oppdatert: 29. april 2019

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.