Brukerveiledning for å søke frem data og rapportere på ulike transaksjoner i forbindelse med fakturabehandling i Basware IP.
1 Rapporter og søk
Denne rutinen vil beskrive hvilke muligheter man har for rapportering i fakturabehandlingsprosessen. I systemet Basware IP er det en egen rapporteringsmodul ved navn Basware IP Monitor. Denne modulen benyttes kun for rapportering og er ikke en del av prosessen for behandling av faktura.
Steg 1a
Monitor må startes fra Citrix.
Steg 1b
I Basware IP Monitor har man en egen hovedmeny med ulike typer
rapporter.
Under de ulike menypunktene ligger følgende rapporter:
Fakturasøk
Her kan man kombinere ulike
søkekriterier for fakturahode/reskontro.
Kontosammendrag
Her kan man kombinere ulike
søkekriterier for posteringslinjer/hovedbok.
Likviditetsstyring
Her kan man søke etter
fakturaer per status, kombinert med forfallsdato.
Hvis du for eksempel velger alternativet Forfallsdato og angir "1.1.2009" som startdato og "10" som tidsrom, vil fakturaer med forfallsdato fra 1. januar til 10. januar tas med.
Rapporter
Her ligger spesialrapporter som er
laget i løsningen. Se egen oversikt.
Hurtigrapporter
Rapporten Ti viktigste
leverandører tar med fakturaer fra leverandørene som har sendt
flest fakturaer eller som har det høyeste totale fakturabeløpet.
Rapportene viser fakturaene for det valgte året. Annullerte
fakturaer er ikke inkludert i rapportene.
Rapporten Leverandørhistorikk viser en oversikt over antall faktura man mottar eller sum beløp man har mottatt faktura på fra en gitt leverandør i løpet av 1 år (vist pr. mnd).
2 Fakturasøk og kontosammendrag
Steg 2a
For å aktivere/deaktivere søkekriterier må man trykke på knappen
for det. Som standard er alle kriterier utenom Fakturastatus
deaktivert. Når man har valgt ønsket kombinasjon av kriterier
trykker man på knappen Søk øverst i venstre hjørne. Da vil
resultatsett for søk bli presentert.
Steg 2b
Midt i skjermbildet er det en verktøylinje med andre funksjoner:
- Print av søkeresultat / rapport
- Lagre søkeresultat / rapport som csv-fil
- Se historikk for en valgt faktura i søkeresultatet
- Se detaljer for en valgt faktura i søkeresultat
- Endre kolonner, rekkefølge i søkeresultatet
Steg 2c
For faste rapporter som man ønsker å ta ut i en gitt frekvens er
det mulig å lage standardrapporter/maler. Disse standardrapportene
vil være personlige i løsningen. Ønsker man å lage en slik
standardrapport:
- Velg ønsket kombinasjon av søkekriterier.
- Trykke på knappen Lagre under Favoritter.
- Da kommer et nytt skjermbilde, hvor navn på mal (for søkekriterier) må defineres.
- Skriv inn ønsket navn på rapport og trykk så på knappen ”Lagre".
- Ønsker man å finne tidligere lagrede rapportmaler benytter man knappen Favoritter.
3 Overføre rapport/søk til Excel
Steg 3a
Ønsker man å overføre rapporten eller søket til Excel, så klikk på
diskettsymbolet.
Systemet foreslår et lagringssted på ditt eget hjemmeområde. Gi
rapporten et navn og lagre den som type csv.
Steg 3b
For å hente opp rapporten i Excel er det enklest å åpne Excel
først. Velg deretter Fil -> Åpne (søk deg evt frem til det
filområdet der csv-filen ligger) og velg filtype Alle filer. Velg
åpne.
Steg 3c
Deretter klikk Neste.
Steg 3d
Excel foreslår Tabulator – endre dette til Semikolon og klikk
Fullfør.
Steg 3e
For å lagre ned i Excel, klikk Fil -> Lagre som Excel
arbeidsbok. Hvis dette ikke gjøres, vil rapporten beholde formatet
csv.
4 Andre søkemuligheter og rapporter
Som tidligere nevnt er det også andre typer rapporter i Monitor. Disse er beskrevet nedenfor.
Likviditetsstyring
Likviditetsstyring kan benyttes for å få en oversikt over hva som
ligger til forfall kombinert med status.
Ved å klikke på ønsket dato vil man få en detaljert oversikt over
hvilke fakturaer dette gjelder. Rapporten kan videre behandles som
i punkt 2a.
Til informasjon: Kolonnen Status index kan ha følgende
verdier;
0 = Faktura skannet
1 = Faktura er på sirkulasjon
2 = Faktura ligger til sluttkontroll
3 = Faktura er overført til Agresso
Rapporter
Under Rapporter på hovedmenyen finner man kundespesifikke
rapporter. Innholdet vil variere fra virksomhet til virksomhet, men
de fleste er fellesrapporter som er omtalt i en egen oversikt,
“Oversikt over ferdigdefinerte rapporter i IP Monitor”
Hurtigrapporter
Under hurtigrapporter finnes det 2 ulike rapporter og disse er
”oversikt over 10 viktigste leverandører” og ”leverandørhistorikk”.
Nedenfor kommer en kort beskrivelse av disse.
Ti viktigste leverandører
Rapporten tar med fakturaer fra leverandørene som har sendt flest
fakturaer eller som har det høyeste totale fakturabeløpet.
Rapportene viser fakturaene for det valgte året. Annullerte
fakturaer er ikke inkludert i rapportene. Ved å klikke på ønsket
søyle vil man få se alle fakturaene. Videre behandling av rapport
kan gjøres som punkt 2a.
Leverandørhistorikk
Rapporten Leverandørhistorikk viser en oversikt over antall faktura
man mottar eller sum beløp man har mottatt faktura på fra en gitt
leverandør i løpet av 1 år (vist pr. mnd). Ved å klikke på ønsket
søyle vil man få se alle fakturaene. Videre behandling av rapport
kan gjøres som punkt 2a.
Ferdigdefinerte rapporter