Returnerte fakturaer

Brukerveiledning for behandling av returnerte fakturaer i IP Master.

1 Behandling av returnerte fakturaer

Når en faktura returneres kan denne hentes opp og behandles i IP Master/Returnerte fakturaer. Bruker kan da

  • utføre nødvendige endringer i faktura eller posteringsdata
  • sende den tilbake til sirkulasjon
  • anmode om fakturaannullering

Ønsker man å sende faktura ut på ny sirkulasjon benytter man knappen for det. Da vil man få opp et eget skjermbilde med mulige typer for sirkulasjon.

a) Ny vanlig sirkulasjon
Faktura sendes til en ny gitt person som selv kan bestemme videre flyt/behandling i systemet.

b) Informativ sirkulasjon
Faktura sendes kun til informasjon og kan ikke behandles.

c) Direkte til overføring
Benyttes av økonomi/regnskap for de fakturatyper som ikke krever godkjenning, men bare behandles internt av økonomi/regnskap. Denne funksjonaliteten er ikke tilgjengelig for alle kunder.

d) Anmodning om fakturaannullering
Benyttes om man ønsker å be om at faktura annulleres i systemet. Her fylles makuleringskode ut ved å klikke ved feltet for makuleringskode i grunnlagsdata og velge fra listen. Makuleringskode 3 – Feil ved skanning eller kode 6 - Tilhører annet selskap, følges opp av DFØ. Fakturaer med andre makuleringskoder er virksomheten selv ansvarlig for å følge opp. Skriv også inn en kommentar i Fakturahistorikk og lagre før sending.

Dersom det velges sirkulasjonstype “Ny, vanlig sirkulasjon” eller “Informativ sirkulasjon”, må man velge mottaker. I kommentarfeltet kan man legge inn en kommentar om ønskelig. Trykk på knappen ”Send” og faktura blir sendt til valgt bruker.

Oppdatert: 2. mai 2019

Kontakt

Kontakt kundesenter for regnskap

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.