Når er et tilskuddsregelverk forskrift?

Når er et tilskuddsregelverk forskrift?

Innholdet i regelverket er avgjørende for om det skal fastsettes som forskrift.

De fleste tilskuddsordninger som går til private vil oppfylle kriteriene for hva som er en forskrift i forvaltningsloven § 2:

c) forskrift, et vedtak som gjelder rettigheter eller plikter til et ubestemt antall eller en ubestemt krets av personer;

a) vedtak, en avgjørelse som treffes under utøving av offentlig myndighet og som generelt eller konkret er bestemmende for rettigheter eller plikter til private personer (enkeltpersoner eller andre private rettssubjekter).

Et forvaltningsorgan likestilles med privat rettssubjekt ved anvendelse av første ledd dersom organet har samme interesse eller stilling i saken som private parter kan ha (forvaltningsloven, §2, fjerde ledd).

Rettigheter forstås i denne sammenhengen ganske vidt som muligheten til å søke om og motta tilskudd. Plikter viser til å fylle vilkårene i forskriften eller tilskuddsbrevet.

Hvis tildelingskriteriene sammen med målet for ordningen gir grunnlag for å avgrense hvem som er aktuelle tilskuddsmottakere, så er kriteriene bestemmende for privates rettigheter og skal gis som forskrift. Det samme gjelder tildelingskriterier som gir grunnlag for å fastsette tilskuddsbeløpet og hva tilskuddet kan brukes til. Dersom ett eller noen elementer i regelverket er konkret og direkte bestemmende, bør hele regelverket fastsettes som forskrift, selv om et element isolert sett ikke er bestemmende.

En forskrift skal fastsettes etter forvaltningsloven kapittel VII. Her stilles det krav til utredning, høring, form og kunngjøring. Høringen skal omfatte forslag til forskrift sammen med et høringsnotat med relevante vurderinger fra utredningen og beslutningsgrunnlaget, eksempelvis en forutgående utredning. Noen ganger vil det være aktuelt med departementsforeleggelse før høring. Å involvere berørte parter og få synspunkter fra berørte myndigheter er viktig for å sikre god kvalitet på beslutningsgrunnlaget og ivareta demokratiske rettigheter når offentlig politikk utformes.

Les mer om «Når tilskuddsregelverk er forskrift» i kapittel 3 i veiledningsnotatet
Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.

Ikke alle hovedelementene skal nødvendigvis inn i en forskrift, noen plasseres mer hensiktsmessig i instrukser eller veiledning til tilskuddsforvalteren. Hovedelementene mål og tildelingskriterier vil være viktige elementer i en forskrift for en tilskuddsordning, mens kriterier for måloppnåelse, opplegg for oppfølging og kontroll samt evaluering dels kan være interne instrukser til forvaltningen og dels vilkår overfor tilskuddsmottakere som står i forskriften for tilskuddsordningen og/eller tilskuddsbrevet. 

Hvis tilskuddsregelverket fastsetter vilkår for å gjøre forvaltningen i stand til å følge opp og kontrollere tiltaket, vurdere måloppnåelsen og evaluere ordningen, vil disse oftest være bestemmende for tilskuddsmottakers rettigheter og plikter. I slike tilfeller vil også disse hovedelementene ha forskrifts innhold.

Les mer om å fastsette tilskuddsregelverk i forskrift i kapittel 4 i veiledningsnotatet
Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.

Lovavdelingen i Justisdepartementet har utarbeidet en veileder om Lovteknikk og lovforberedelse som også gjelder for forskriftsarbeid.  

Oppdatert: 22. desember 2023

Kontakt

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.