Slik kan du registrere og sende inn et lønnskrav gjennom selvbetjeningsportalen.
I kravskjemaet kan du:
- Se dine nåværende stilling- og lønnsopplysninger
- Se informasjon om ditt siste lønnsopprykk
- Sende kravskjema til arbeidsgiver og/eller fagforeningen din
- Registrere ny ønsket stillingskode og/eller lønnsendring
- Skrive begrunnelse
- Legge til eventuelle vedlegg
Når det er opprettet en forhandling og du er inkludert i denne forhandlingen, kan du som ansatt opprette kravskjema.
Logg inn i selvbetjeningsportalen.
Velg DFØ lønnsforhandlinger.
Velg deretter Kravskjema.
Opprett nytt kravskjema
For å opprette et nytt kravskjema, klikker du på + Lag ny nederst til venstre:
Hvis du ikke er lagt til i en forhandling, eller forhandlingen ikke er opprettet enda, vil du få denne varselmeldingen:
Trinn 1: Velg forhandling
Velg forhandling: Hvis det finnes kun en aktiv forhandling er feltet forhåndsutfylt. Hvis ikke, velger du forhandling i nedtrekkmenyen.
Velg stillingsforhold: Har du en stilling, er dette feltet forhåndsutfylt.
Har du flere stillinger i din virksomhet, må du velge hvilken stilling du skal fremme lønnskrav på.
Mottaker av kravskjema: Her kan du velge hvem som skal motta ditt kravskjema – arbeidsgiver og/eller fagforeninger.
Du kan velge en eller flere mottakere. Hvis du vil sende separate kravskjema til ulike mottakere, kan du kopiere gjeldende kravskjema, gjøre korrigeringer og sende til ny mottaker.
Feltet for arbeidsgiver kan være inaktivt dersom din virksomhet har valgt at kravskjema ikke skal sendes til arbeidsgiver.
Er du medlem av flere fagforeninger, kan du velge en eller flere som skal motta kravskjemaet ditt.
Alle feltene er obligatoriske, og du vil få en rød varselmelding dersom du klikker på Trinn 2 uten å gjøre et valg.
Systemfrist: Kravskjema må sendes innen systemfristen som fremkommer i første trinn av kravskjema. Etter dato systemfrist er det ikke mulig å redigere og sende kravskjema.
Se eksempel:
Vær oppmerksom på at arbeidsgiver og/eller fagforening kan ha fastsatt egne lokale frister. Er du usikker ta kontakt med din arbeidsgiver eller fagforening.
Gå videre ved å klikke på Trinn 2:
Trinn 2: Stillings- og lønnsopplysninger
Her ser du dine nåværende lønns- og stillingsopplysninger og siste lønnsopprykk.
Lønns- og stillingsopplysningene er hentet fra lønnssystemet og er per virkningsdato for denne forhandlingen.
Det sentrale lønnsoppgjøret er ikke inkludert i informasjonen for ditt siste lønnsopprykk.
Du kan klikke på pilen eller tekstlinjen for å utvide feltene med informasjon:
Nåværende lønnsopplysninger viser lønnsdata basert på hvilken tariffavtale du tilhører:
LO Stat og YS Stat:
- Tariffavtale
- Lønnsstige/spenn
- Stillingsansiennitet
- Kronetillegg
- Lønnstrinn
- Årslønn
Akademikerne og Unio:
- Tariffavtale
- Lønnsstige/spenn
- Stillingsansiennitet
- Årslønn
Nåværende stillingsopplysninger viser dine stillingsopplysninger som benyttes i forhandlingene:
- Tjenestested
- Dellønn prosent
- Stillingsbeskrivelse
- Stillingstittel
- Stillingskode
Siste lønnsopprykk viser ditt siste lønnsopprykk:
- Dato for opprykk
- Årsak
- Årslønn
- Endringsbeløp
- Resultat
Du kan også finne all din lønnshistorikk i selvbetjeningsportalen ved å velge Arbeidsforhold og klikke på Lønnsinformasjon.
Registrere krav: Uorganisert
Hvis du som ansatt er uorganisert og ikke er medlem av en fagforening, vil du legges til det avtaleområdet som har flest årsverk i virksomheten. Hvis du har spørsmål knyttet til dette kan du ta kontakt med din arbeidsgiver.
Registrere krav: LO Stat og YS Stat tilhørighet
Denne gjelder for deg som tilhører tariffavtalen for LO Stat og YS Stat.
Her kan du registrere ønsket endring i ett eller flere av feltene for lønnskomponenter:
Velg stillingskode:
Du kan velge en ny, ønsket stillingskode blant de stillingskodene din virksomhet har gjort tilgjengelig.
Søk etter stillingskode ved å klikke på flervalgsymbolet:
Du kan søke i søkefeltet på navn eller selve stillingskoden:
Marker ønsket stillingskode og klikk OK.
Vær oppmerksom på at lønnsopplysninger i de øvrige feltene i kravskjemaet kan endres ved valg av ny stillingskode.
Du kan angre/tilbakestille ditt valg ved å trykke på tilbakestille/angre -pilen:
Nytt lønnskrav:
I disse feltene kan du legge inn lønnskravet ditt:
Lønnstrinn: Feltet er forhåndsutfylt med nåværende lønnstrinn. Velg nytt lønnstrinn ved å trykke på feltet eller pilen for nedtrekkmeny.
Kronetillegg: Feltet kan være forhåndsutfylt hvis du har kronetillegg i din nåværende stilling. Skriv tall direkte i feltet for å endre til ønsket beløp.
Årslønn: Årslønn tilhørende valgt lønnstrinn, pluss eventuelle kronetillegg utgjør sum i feltet for årslønn. Skriv tall direkte i feltet for å endre til ønsket beløp.
Endringsbeløp: Dette feltet viser lønnsendringen i forhold til årslønn i nåværende stilling og foreslått årslønn. Du kan også skrive tall direkte i feltet for å endre til ønsket endringsbeløp. Merk: Feltene Lønnstrinn og Kronetillegg vil kunne endres som følge av endringen i feltet Endringsbeløp.
Merk at alle lønnskomponentfeltene vil oppgi beløpet i 100% stilling.
Gå videre ved å klikke på Trinn 3:
Registrere krav: Akademikerne og Unio tilhørighet
Denne gjelder for deg som tilhører tariffavtalen for Akademikerne og Unio.
Her kan du registrere ønsket endring i ett eller flere av feltene for lønnskomponenter:
Velg stillingskode:
Du kan velge en ny, ønsket stillingskode blant de stillingskodene din virksomhet har gjort tilgjengelig.
Søk etter stillingskode ved å klikke på flervalgsymbolet:
Du kan søke i søkefeltet på navn eller selve stillingskoden:
Marker ønsket stillingskode og klikk OK.
Vær oppmerksom på at lønnsopplysninger i de øvrige feltene i kravskjemaet kan endres ved valg av ny stillingskode.
Du kan angre/tilbakestille ditt valg ved å trykke på tilbakestille/angre -pilen:
Nytt lønnskrav:
I disse feltene kan du legge inn lønnskravet ditt:
Årslønn: Sum i feltet for årslønn er individuell avtalt årslønn. Skriv tall direkte i feltet for å endre til ønsket beløp.
Endringsbeløp: Dette feltet viser lønnsendringen i forhold til årslønn i nåværende stilling og foreslått årslønn. Du kan også skrive tall direkte i feltet for å endre til ønsket endringsbeløp.
Merk at alle lønnskomponentfeltene vil oppgi beløpet i 100% stilling.
Gå videre ved å klikke på Trinn 3:
Trinn 3: Begrunnelse
I tekstfeltet kan du skrive begrunnelsen for ditt lønnskrav. Ta gjerne utgangspunkt i den lokale lønnspolitikken i din virksomhet og eventuelle føringer fra din arbeidsgiver eller fagforening ved utforming av begrunnelsen.
Legg ved vedlegg:
Du kan legge ved vedlegg som vil sendes med resten av ditt kravskjema. Vedlegg knyttet til ditt kravskjema må lastes opp i PDF-format.
Klikk på + Legg til vedlegg for å legge til vedlegg. Finn det aktuelle vedlegget og klikk på Åpne eller dobbeltklikk på vedlegget.
Ved å trykke på vedlegget kan du se det opplastede dokumentet.
Klikk på blyantsymbolet til høyre for vedlegget for å angi nytt navn på vedlegget, eller for å slette vedlegget.
Klikk videre på Gå til innsending:
Oppsummering
Her vises en oppsummering av det du har registrert i ditt kravskjema. Se over lønnskravet og kontroller at alt er riktig. Hvis du har behov for å korrigere noe kan du klikke på Rediger:
Du kan lagre for å arbeide mer med kravskjema på et senere tidspunkt – klikk på Lagre.
Du kan sende til valgt mottaker(e) hvis du er ferdig med å fylle ut kravskjemaet
– klikk på Send inn.
Knappene finner du nede til høyre i bildet:
Ta stilling til varselmeldingen. For at kravskjema skal bli sendt inn må du klikke på Send inn, eller klikk Avbryt for å gå tilbake til skjemaet.
Merk at kravskjemaet nå vil ligge i oversikten under Kravskjema med status Sendt. Du kan endre på kravskjema frem til systemfrist.
Endre et kravskjema
For å endre et kravskjema, klikker du på Kravskjema.
Marker det aktuelle kravskjema i oversikten til venstre og klikk på Rediger der du ønsker å gjøre endringer:
Merk at du ikke kan endre et kravskjema etter systemfristen. Det er heller ikke mulig å endre et kravskjema hvor forhandling er avsluttet.
Kopiere et kravskjema
Du kan kopiere et tidligere registrert kravskjema.
For å kopiere et kravskjema, klikker du på Kravskjema.
Marker det aktuelle kravskjema i oversikten til venstre og klikk på Lag kopi, som du finner nede til høyre i bildet:
Ta stilling til varselmeldingen. For at kravskjema skal bli kopiert må du klikke på Ok, eller klikk Avbryt for å gå tilbake til oversikten.
Gjør eventuelle endringer som beskrevet under Opprett nytt kravskjema i denne veiledningen.
Slett kravskjema
Du kan slette et tidligere registrert kravskjema. Dersom du sletter et kravskjema som har status sendt vil kravskjemaet forsvinne fra mottaker.
For å slette et kravskjema, klikker du på Kravskjema.
Marker det aktuelle kravskjema i oversikten til venstre og klikk på Slett, som du finner nede til høyre i bildet:
Ta stilling til varselmeldingen. For at kravskjema skal bli slettet må du klikke på Slett, eller klikk Avbryt for å gå tilbake til oversikten.
Oversikt over kravskjema
På venstre side finner du en oversikt over dine registrerte kravskjema. Oversikten inneholder:
➢ Hvilken forhandling kravet gjelder
➢ Hvem kravet er sendt til
➢ Systemfrist for innsending av kravet
➢ Status
Du kan søke i listen over dine kravskjema her:
Status
Du kan sjekke statusen til kravskjemaet ved å klikke på Kravskjema. Statusen til kravskjemaet vil vises i oversikten til venstre ved det aktuelle kravskjemaet.
➢ Utkast: Midlertidig lagret
➢ Sendt: Sendt til mottaker(e), kravet kan endres og sendes på nytt frem til systemfrist
➢ Avsluttet: Forhandlingen er ferdig og avsluttet
Hjelpetekst og tips
Hjelpetekster: Hvis du klikker på «spørsmålstegnet» får du en forklarende tekst for det aktuelle feltet – se eksempel:
Teksten lukkes når du klikker utenfor tekstboksen.
Tips: Klikker du på «lyspæren» får du relevant informasjon, eller en anbefaling hva du kan gjøre i bildet.
Funksjonsknapper
Send inn: Klikk på denne for å sende inn kravet til valgte mottakere
Slett: Klikk på denne for å slette kravet
Avbryt: Klikker du avbryt, og du har ulagrede endringer må du ta stilling til varselmeldingen:
«Du har ulagrede endringer. Ønsker du å avbryte?» Velg Ok eller Tilbake
Lag kopi: Du kan lage en kopi av tidligere registrerte kravskjema
Lagre: Du kan lagre kravet midlertidig som et utkast – klikk på lagre-knappen