Fratredelse i DFØ HR

Slik registrerer du at en ansatt skal slutte. Denne veiledningen er for deg som er HR-admin i DFØ HR.

Beste praksis er at den ansatte initierer fratredelsen, med mindre det er oppsigelse fra arbeidsgiver. HR-admin har også mulighet til å registrere fratredelse.

For å registrere fratredelse i DFØ HR, gå inn på medarbeiderens ansattprofil.

Klikk på Handlinger øverst til høyre og velg Oppsigelse.

Skjermbilde som viser handlinger og avslutt i DFØ HR

Feltene som er merket med rød stjerne er obligatorisk å fylle ut. De andre feltene kan fylles ut ved behov.

Hvis DFØ skal foreta sluttoppgjør, må feltene fylles ut med aktuelle verdier.

Hvis du velger «ingenting er valgt» vil feltet i IT9051 bli blanke.

I feltet "start fratredelsesprogram ?" kan verdiene ja eller nei velges.

Mer informasjon om fratredelsesprogram i DFØ HR.

Skjermbilde som viser Avslutt-skjema i DFØ HR

Hvis medarbeideren som fratrer er leder må du ta stilling til hva som skal skje med de direkte underordnede. Du får da fire valg:

  • Alle i henhold til stillingshierarki
  • Alle til øverste leder
  • Alle til annen leder
  • Individuell overføring av direkte underordnede
Skjermbilde som viser Overfør direkte underordnede i DFØ HR

Merk at de direkte underordnede flyttes ikke til ny organisasjonsenhet, men blir værende der de er. Det vil likevel komme frem i stillingsdetaljer på personprofilen at de har fått ny leder og all fremtidig arbeidsflyt vil gå til denne.

Når en ny person blir ansatt i den overordnede stillingen vil de ansatte automatisk bli tilordnet den nye lederen.

Trykk deretter Lagre. Du vil da få opp en meldingsboks som ber deg bekrefte fratredelsen. Her vil du også kunne skrive en kommentar, samt se hvor arbeidsflyten går.

Skjermbilde som viser bekreft forespørsel i DFØ HR
Oppdatert: 20. mars 2023

Kontakt

Kontakt kundesenter for lønn

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.