Nye tall viser at andelen kommunikasjonsansatte i staten har holdt seg stabilt rundt 1 prosent siden 2016 og at 1,5 prosent av konsulentutgiftene går til kommunikasjonstjenester.
167 statlige virksomheter har svart DFØ om antall kommunikasjonsansatte, kjøp av kommunikasjonstjenester, hvilke oppgaver de løste selv og hvilke tjenester de kjøpte inn i 2021.
– Et hovedfunn er at kommunikasjonsfaget er i rask utvikling. Det kan være utfordrende å ha kapasitet og kompetanse på det brede spekteret av tjenester som forventes av kommunikasjonsenhetene, sier divisjonsdirektør Hilde Nakken.
Rapporten dokumenterer at kommunikasjonsansatte bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering. Når virksomhetene kjøper konsulenttjenester, gjelder dette brukerkommunikasjon, nettredaksjon og ledelse- og arbeidsgiverkommunikasjon.
De statlige virksomhetene oppgir at de vil bruke mer tid på digital kommunikasjon i årene som kommer. I tillegg er brukervennlig kommunikasjon prioritert, for eksempel i form av klarspråk og universell utforming.