.
6.2.4.4 Tilskudd forvaltet av stiftelser, private mv.
Når det ikke er aktuelle offentlige instanser å overlate forvaltningsansvar til (jf. punktene 6.2.4.1–6.2.4.3), kan forvaltningen overlates til en annen juridisk enhet når dette anses som forsvarlig.
Når tilskuddene fordeles på flere nivåer innenfor en organisasjon, må departementet ha vurdert om det sentrale leddet i organisasjonen skal stå som tilskuddsforvalter eller som tilskuddsmottaker.
Beslutning om å overlate forvaltningsansvar for nye tilskuddsordninger til stiftelser, private mv. må godkjennes av Finansdepartementet og omtales i bevilgningsforslaget fra departementet.
Ved valg av tilskuddsforvalter må regelverket for offentlige anskaffelser følges. Tilskuddsforvalterens oppgaver og myndighet skal reguleres i en avtale.
Departementet skal utarbeide et årlig oppdragsbrev der det vises til tilskuddsregelverket, jf. pkt. 6.2.3, og annet relevant regelverk. Departementet skal føre kontroll med at forvaltningen utføres på en forsvarlig måte, jf. pkt. 6.3.8
Utgangspunktet er at offentlig myndighet bør utøves av offentlige organer. I noen tilfeller kan imidlertid private ha fagkompetanse eller tilknytning til et område som det offentlige ikke har, og som det heller ikke er hensiktsmessig at det offentlige tilegner seg. Det kan da være et alternativ å delegere beslutningsmyndighet til private aktører som anses kompetente til å gjennomføre tilskuddsforvaltningen.
Lover og regler som gjelder for den statlige tilskuddsforvaltningen gjelder i utgangspunktet ikke for private, derfor må en avtale mellom delegerende myndighet og privat aktør beskrive tydelig hva som inngår i den delegerte myndigheten, og hvordan aktøren skal følge lover og regler for offentlig myndighetsutøvelse. For noen aktører kan dette medføre at de må tilegne seg både kompetanse og ressurser, noe som kan være et argument for å ikke delegere.
Hvis delegering av offentlig myndighet til private faller inn under anskaffelseslovens virkeområde, kan det være nødvendig å gjennomføre en anbudskonkurranse. Konkurransegrunnlaget må da utformes slik at forvaltningsorganet beholder sin adgang til å legge føringer for myndighetsutøvingen og trekke tilbake delegeringen.
Beslutning om å overlate forvaltningsansvar for nye tilskuddsordninger til private, skal godkjennes av Finansdepartementet og omtales i bevilgningsforslaget fra departementet.
Se mer om delegering av forvaltningsmyndighet til private i punkt 15.6.7 Delegering fra staten til private i NOU 2019: 5 Ny forvaltningslov — Lov om saksbehandlingen i offentlig forvaltning (forvaltningsloven).
Viderefordelere av tilskudd
Noen tilskudd gis med vilkår om at tilskuddsmottakeren skal fordele midlene videre til andre. Dette kan typisk være et enkeltstående tilskudd til en frivillig organisasjon, der organisasjonen skal bruke tilskuddet til å finansiere en tilskuddsordning som organisasjonen fungerer som forvalter for. Denne praksisen er ikke regulert i bestemmelsene om økonomistyring i staten.
En uttalelse fra Justisdepartementets lovavdeling i 2004 ga uttrykk for at viderefordeling av tilskudd fra tilskuddsmottakere, ikke var å regne som offentlig myndighetsutøving i et tilfelle der et samarbeidsorgan fordelte midler videre til frivillige barne- og ungdomsorganisasjoner som var tilsluttet samarbeidsorganet.
Det vil være viktig å vurdere i hvert enkelt tilfelle om en tilskuddsmottaker skal få delegert forvaltningsmyndighet eller om det skal stilles vilkår i tilskuddsbrevet om viderefordeling av tilskuddsmidlene. I enkelte tilfeller kan det være uklart om departementet delegerer forvaltningen av en statlig tilskuddsordning eller om departementet har tildelt tilskuddet til en mottaker som igjen fordeler midlene videre. Det er ulike lover og regler som gjelder i disse tilfelle, og det er derfor viktig å ha en bevissthet rundt dette.
Departementet setter vilkår og føringer for viderefordeling
I de tilfellene hvor departementet gir tilskudd som skal viderefordeles av en organisasjon som har status som tilskuddsmottaker, vil departementets ansvar og oppgaver være knyttet til å sette vilkår og gi føringer for tilskuddet i tråd Stortingets bevilgningsvedtak.
Departementet har ikke instruksjonsmyndighet over tilskuddsmottakere som det har overfor forvaltere. Vilkår og føringer for viderefordeling av tilskuddet vil kunne nedfelles i tilskuddsbrevet. Evaluering av om midlene når målgruppen og tilskuddsmottakerens opplegg for viderefordeling vil kunne inngå i departementets kontroll og dokumentasjon av måloppnåelse.
Tilskuddsmottakeren er ikke omfattet av statlige regelverk
Tilskuddsmottakeren er ikke en offentlig forvalter, og er ikke omfattet av bestemmelsene om tilskuddsforvaltning i økonomiregelverket eller forvaltningsloven. Dette kan utgjøre en risiko for ivaretakelse av rettighetene til de endelige mottakerne. Departementet må være oppmerksom på dette, og ta det med i vurderingen når tilskuddsforvaltningen organiseres.
Departementet kan stille vilkår om at tilskuddsmottakeren skal følge regler om tilskuddsforvaltning i bestemmelsene kap. 6 og forvaltningsloven. Det bør beskrives konkret hvilke regler som skal følges og tilskuddsmottakeren må ha akseptert disse vilkårene, og ha nødvendig kompetanse og ressurser til å oppfylle dem.