Test av rapportside med ny veileder/rapportmal. Ingress: DFØ har på vegne av Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) kartlagt kommunikasjonsfunksjonen i staten. 167 statlige virksomheter har gitt informasjon om antall kommunikasjonsansatte, kjøp av kommunikasjonstjenester, hvilke oppgaver man løser selv og hvilke tjenester man kjøper inn. Virksomhetene har også svart på hva de tenker om utviklingstrekk og framtidens kommunikasjonsfunksjon.
DFØ-rapport 2023:3
Kommunikasjon
Hovedfunn
- Kommunikasjonsansatte utgjør omtrent 1 prosent av alle ansatte i statsforvaltningen, og utviklingen er relativt stabil fra 2016-2021.
- Kommunikasjonsansatte bruker mest tid på nettredaksjon, brukerkommunikasjon og mediehåndtering.
- Kjøp av kommunikasjonstjenester utgjør 1,0-1,5 prosent fra 2019 til 2021 og i 2021 brukte virksomhetene 182 millioner kroner på kommunikasjonstjenester.
- Virksomhetene kjøper inn mest konsulenttjenester til brukerkommunikasjon, nettredaksjon og ledelse- og arbeidsgiverkommunikasjon.
- Kommunikasjonsfunksjonen utfordres på kapasitet og kompetanse.
- I fremtiden sier virksomhetene at de vil bruke mer tid på digital kommunikasjon.
Les og søk i rapporten på nett
DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord
DFØ-rapport 2023:3 Mye mer enn ord
Teste rapport i ny veiledermal