Sjekkliste for å utarbeide eller revidere hovedinstruksen

Her er en sjekkliste for hvordan du kan utarbeid eller revidere hovedinstruksen.

Forberedelser til utforming

  • Har departementet interne retningslinjer for etatsstyringen og eventuelt utforming av hovedinstruksen?
  • Hvilke aktører skal eller bør involveres i utformingen?
  • Hvilken rolle og hvilket ansvar har de ulike aktørene?
  • Hvem skal godkjenne underveis, og hvem skal fastsette hovedinstruksen?
  • Finnes det en samlet oversikt over politiske og administrative føringer for opprettelsen av virksomheten, eventuelt for endringer i rammeverket for virksomheten?

Evaluering før revidering

  • Hvordan har dagens hovedinstruks fungert som styringsdokument for den underliggende virksomheten? Innhent synspunkter fra

Plan for arbeidet

  • Hva er målet med å revidere hovedinstruksen? Eksempler:
    • rette opp mangler på grunn av endringer i rammevilkår eller annet
    • oppnå bedre felles forståelse av fordelingen av myndighet og ansvar mellom departementet og virksomheten
    • forbedre nytteverdien av hovedinstruksen som styringsdokument
    • forbedre arbeidsdelingen mellom hovedinstruksen og tildelingsbrevet
  • Er det tydelig hvordan hovedinstruksen ønskes brukt i styringen?
  • Hvordan skal prosessen legges opp?
  • Hvilke aktører skal involveres når, og hvilket ansvar har de?
  • Hvordan tilpasse hovedinstruksen til virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet?
  • Hvordan involvere og forankre hovedinstruksen hos den underliggende virksomheten?

Siste vurdering før godkjenning

  • Har hovedinstruksen blitt tilstrekkelig tilpasset virksomhetens egenart, risiko og vesentlighet?
Tilbake til hovedsiden
Oppdatert: 22. januar 2023

Kontakt

Har du spørsmål om innholdet på denne siden, send en e-post til styring [at] dfo.no (styring[at]dfo[dot]no).

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.