Faktura som havner i etterkontroll har stoppet på grunn av etterkontrollskriteriene. Denne brukerveiledningen beskriver hvordan du med rollen Etterkontroll kan behandle faktura som har stoppet i etterkontroll.
Se instruksjonsfilm for hvordan du med rollen Etterkontroll kan behandle faktura. Etterkontroll vises i steg 4 i filmen.
For å se hvilket stoppkriterie som var utslagsgivende for faktura kan du velge Loggbok i handlingslinjen nederst i bildet. Her vil du se hvilket stoppkriterie som stoppet faktura i etterkontroll.
Dersom faktura er korrekt
- Velg Godkjenne
Faktura legges nå til bokføring.
Dersom det er feil på faktura
Du har ikke mulighet til å endre opplysninger på hodedata i etterkontrollen. Du kan korrigere konteringen av faktura, men alle endringer av BDM-verdier som er ført som nivåer i fullmaktsmatrisen vil bli sendt på ny flyt for godkjenning. Dersom det for eksempel er satt opp koststed og konto som nivåer i fullmaktsmatrisen, kan øvrige dimensjoner og avgiftskode endres uten at faktura går på ny godkjenningsflyt.
Dersom det er registrert feil kan faktura sendes tilbake til regnskap eller attestant.
Dersom kontering på faktura er feil
- Velg Avvise til attestant
Dersom hodedata på faktura er feil
- Velg Avvise til regnskap
Koble leverandørfaktura til innkjøpsordre
Dersom en faktura tilhørende innkjøp foretatt i innkjøpsløsningen blir lest inn uten gyldig innkjøpsordrenummer, leses den inn som leverandørfaktura.
Du kan manuelt koble faktura til innkjøpsordre i etterkontrollen slik at fakturaen går på ny flyt som innkjøpsfaktura.
Se egen brukerveiledning for kobling av leverandørfaktura til innkjøpsordre.
Kontakt
Kontakt kundesenter for regnskap
- e-post: regnskap [at] dfo.no (regnskap[at]dfo[dot]no)
- Kundesenter på nett
- telefon: 407 67 157