Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 (-) 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Brukerretting og brukermedvirkning Digitalisering Kommunikasjon Kompetanse Ledelse Omstilling Organisering Regelverk Samordning Styring Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene Nye reguleringer krymper det kommunale handlingsrommet. Kommunene opplever at de får færre muligheter til å ta egne initiativ og til å velge egne løsninger, innen enkelte sektorer. Områder som tidligere har vært politisk styrt på kommunalt nivå, blir nå gjort til gjenstand for nasjonal regulering, og påfølgende veiledning, kontroll og tilsyn av staten. Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene. Sluttrapport. Prosjektet er en oppfølging av Meld. St. 12 (2011 – 2012) stat og kommune – styring og samspel, som etterlyser mer kunnskap om direktorat og kommunerelasjonen, spesielt om hvordan direktoratenes styring påvirker det kommunale handlingsrommet. Difi-rapport 2013:11 Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle i gjennomføringen av nasjonal politikk Formålet med rapporten er å belyse direktoratenes rolle i gjennomføring av nasjonal politikk. Difi-rapport 2013:8 Medarbeiderundersøkelsen i staten 2013 Medarbeiderundersøkelsen 2013 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007 og 2009. Difi-rapport 2013:6 og 2013:7 Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerundersøkelsen er en av de største brukerundersøkelsene av forvaltningen i Norge. Den skal gi et bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere utviklingen av offentlige tjenester på tvers av sektorer, og gi kunnskap som kan bidra til å videreutvikle offentlige virksomheter på sikt. Resultatene i denne rapporten gir økt innsikt i brukernes oppfatninger av virksomheter innen områdene kultur og utdanning, helse, omsorg og myndighetsorganer. Difi-rapport 2013:5 Å lede digitale endringsprosjekter – hva er suksesskriteriene? God ledelse og lederforankring er viktig for å lykkes med digitale endringsprosjekter, men hva betyr dette i praksis? Hva gjør ledere på ulikt nivå i en virksomhet for å drive og lede en endring? Difi-rapport 2013:3 Evaluering av Politidirektoratet Evalueringen viser at Politidirektoratet (POD) ikke har innfridd forventningene fra 2001. DFØ-rapport 2013:2 Kompetanse i statlig styring På oppdrag fra Finansdepartementet har DFØ gjennomført en studie av kompetansesituasjon og -behov i statlige virksomheter innenfor fagområder som dekkes av Reglement for økonomistyring i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten. I denne rapporten oppsummeres funn fra studien. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene Nye reguleringer krymper det kommunale handlingsrommet. Kommunene opplever at de får færre muligheter til å ta egne initiativ og til å velge egne løsninger, innen enkelte sektorer. Områder som tidligere har vært politisk styrt på kommunalt nivå, blir nå gjort til gjenstand for nasjonal regulering, og påfølgende veiledning, kontroll og tilsyn av staten.
Difi-rapport 2013:14 Direktoratenes rolle i statens styring av kommunene. Sluttrapport. Prosjektet er en oppfølging av Meld. St. 12 (2011 – 2012) stat og kommune – styring og samspel, som etterlyser mer kunnskap om direktorat og kommunerelasjonen, spesielt om hvordan direktoratenes styring påvirker det kommunale handlingsrommet.
Difi-rapport 2013:11 Merverdi eller unødig omvei? Om direktoratenes rolle i gjennomføringen av nasjonal politikk Formålet med rapporten er å belyse direktoratenes rolle i gjennomføring av nasjonal politikk.
Difi-rapport 2013:8 Medarbeiderundersøkelsen i staten 2013 Medarbeiderundersøkelsen 2013 er en oppfølging av tilsvarende undersøkelse i 2007 og 2009.
Difi-rapport 2013:6 og 2013:7 Innbyggerundersøkelsen 2013 Innbyggerundersøkelsen er en av de største brukerundersøkelsene av forvaltningen i Norge. Den skal gi et bedre kunnskapsgrunnlag for å vurdere utviklingen av offentlige tjenester på tvers av sektorer, og gi kunnskap som kan bidra til å videreutvikle offentlige virksomheter på sikt. Resultatene i denne rapporten gir økt innsikt i brukernes oppfatninger av virksomheter innen områdene kultur og utdanning, helse, omsorg og myndighetsorganer.
Difi-rapport 2013:5 Å lede digitale endringsprosjekter – hva er suksesskriteriene? God ledelse og lederforankring er viktig for å lykkes med digitale endringsprosjekter, men hva betyr dette i praksis? Hva gjør ledere på ulikt nivå i en virksomhet for å drive og lede en endring?
Difi-rapport 2013:3 Evaluering av Politidirektoratet Evalueringen viser at Politidirektoratet (POD) ikke har innfridd forventningene fra 2001.
DFØ-rapport 2013:2 Kompetanse i statlig styring På oppdrag fra Finansdepartementet har DFØ gjennomført en studie av kompetansesituasjon og -behov i statlige virksomheter innenfor fagområder som dekkes av Reglement for økonomistyring i staten og Bestemmelser om økonomistyring i staten. I denne rapporten oppsummeres funn fra studien.