Rapporter Her finner dere en oversikt over rapporter vi har utarbeidet. Report list Filtrer etter år 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 (-) 2016 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024 Fasett Publisert på Brukerretting og brukermedvirkning Kompetanse Ledelse Norge og EU/EØS Omstilling Organisering Regelverk Samordning Styring Tilsyn Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå. Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001. Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015 Difi har i august 2016 gjennomført en kartlegging av 244 konkurranser som ble utlyst på Doffin i 2015, relatert til bruken av krav og kriterier i konkurransegrunnlaget knyttet til samfunnsansvar og miljøaspekter. Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre. Felles problem – felles løsning? Lærdommer fra 0–24-samarbeidet Difi har fulgt 0–24-samarbeidet fra høsten 2015 fram til sommeren 2016, dels som rådgiver og dels som observatør. I dette læringsnotatet har Difi oppsummert sitt inntrykk av prosessen og råd og innspill knyttet til den innledende fasen i 0-24-samarbeidet. Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016. Difi-rapport 2016:5 Statens tilsyn med kommunen. Organisering, omfang, nytte og forbetringsmoglegheiter Difi har gjennomført ei undersøking for å skaffe meir kunnskap om korleis det statlege tilsynet med kommunepliktene fungerer i dag, for eventuelt å kunne avdekke og føreslå moglege forbetringstiltak. Undersøkinga viser at fylkesmannsembeta og kommunane stort sett opplever at tilsyn er nyttige og bidrar til læring og betre kommunale tenester. Difi-notat 2016:4 Utviklingen i antall ansatte i sentral statsforvaltning Det er 3121 flere ansatte i den sentrale statsforvaltningen i 2015 enn det var i 2009. Korrigert for omorganiseringer og oppgaveflyttinger som ikke representerer en reell vekst i antall ansatte i staten, var økningen på 1821 ansatte. Den årlige veksten var størst mellom 2009 og 2013, og direktoratene har vokst mer enn departementene. Sider Forrige side Nåværende side 1 Side 2 Neste side
Difi-rapport 2016:8 Ikke bare pådriver... Om utøvelsen av KMDs samordningsroller Kommunal- og moderniseringsdepartementet (KMD) har tre samordningsroller overfor andre departementer: pådriver, interesseavveier og systemforvalter. Samordningen fungerer best når departementet kombinerer rollene og avdelingene tar i bruk virkemidler som er tilpasset et bevisst ambisjonsnivå.
Difi-rapport 2016:7 Utanforskapens moglegheiter. Om norsk påverknad innanfor EØS Difi har kartlagt Noregs moglegheiter til å påverke EU i EØS-saker. Undersøkinga viser at norsk forvalting stort sett bruker moglegheita til å påverke på en god og meir systematisk, samordna og profesjonell måte no enn i 2001.
Kartlegging av miljøkrav i offentlige anskaffelser 2015 Difi har i august 2016 gjennomført en kartlegging av 244 konkurranser som ble utlyst på Doffin i 2015, relatert til bruken av krav og kriterier i konkurransegrunnlaget knyttet til samfunnsansvar og miljøaspekter.
Difi-rapport 2016:6 Nøklene til handlingsrommet. Hva fremmer og hemmer effektivisering i staten? Budsjettkutt og tydelig toppledelse fremmer, mens kultur og manglende politiske prioriteringer hemmer effektivisering. Handlingsrommet for effektivisering finnes, men kan utnyttes enda bedre.
Felles problem – felles løsning? Lærdommer fra 0–24-samarbeidet Difi har fulgt 0–24-samarbeidet fra høsten 2015 fram til sommeren 2016, dels som rådgiver og dels som observatør. I dette læringsnotatet har Difi oppsummert sitt inntrykk av prosessen og råd og innspill knyttet til den innledende fasen i 0-24-samarbeidet.
Oppsummering av statlige virksomheters vurdering av behovet for internrevisjon 72 virksomheter er pålagt å vurdere bruk av internrevisjon etter DFØs oversikt. Det er mottatt kopi fra 61 av disse virksomhetene per 20. juni 2016.
Difi-rapport 2016:5 Statens tilsyn med kommunen. Organisering, omfang, nytte og forbetringsmoglegheiter Difi har gjennomført ei undersøking for å skaffe meir kunnskap om korleis det statlege tilsynet med kommunepliktene fungerer i dag, for eventuelt å kunne avdekke og føreslå moglege forbetringstiltak. Undersøkinga viser at fylkesmannsembeta og kommunane stort sett opplever at tilsyn er nyttige og bidrar til læring og betre kommunale tenester.
Difi-notat 2016:4 Utviklingen i antall ansatte i sentral statsforvaltning Det er 3121 flere ansatte i den sentrale statsforvaltningen i 2015 enn det var i 2009. Korrigert for omorganiseringer og oppgaveflyttinger som ikke representerer en reell vekst i antall ansatte i staten, var økningen på 1821 ansatte. Den årlige veksten var størst mellom 2009 og 2013, og direktoratene har vokst mer enn departementene.