Kapittel

Kontoklasse 1 Eiendeler

Her finner du nærmere forklaring til den enkelte kontogruppe. Vi anbefaler å slå opp i standard kontoplan (vedlegg til rundskriv R-102) for informasjon om den enkelte kontogruppe. Som vedlegg til denne veiledningen følger et utdrag fra standard kontoplan der kun de kontoene som er aktuelle for virksomheter som fører regnskapet i henhold til kontantprinsippet vises.

Kontogruppe 13 Finansielle anleggsmidler

Finansielle anleggsmidler består i første rekke av langsiktige fordringer og aksjer. I denne kontogruppen balanseføres investeringer i eiendeler som i henhold til økonomiregelverket skal inngå i kapitalregnskapet.

På konto 131 Kapitalinnskudd føres kapitalinnskudd som i henhold til rundskriv R-101 skal rapporteres på post 95 under avdeling 4, men dette gjelder ikke for kapitalinnskudd som er foretatt i ordinære statlige fond. Kapitalinnskudd foretatt i ordinære statlige fond skal utgiftsføres på konto 851 Overføringer til statlige fond og balanseføres ikke i virksomheten som har gitt kapitalinnskuddet. Konto 132 Spesielle beholdninger (kapitalregnskapet) skal kun benyttes av Finansdepartementet. På konto 134 skal obligasjoner i form av omsettelige verdipapirer føres.

Konto 135 skal benyttes til kjøp av aksjer og selskapsandeler. Andelsleiligheter / andel i et borettslag sidestilles med kjøp av selveierleilighet og skal ikke balanseføres som et finansielt anleggsmiddel, men konto 486 Boliger inkl. tomter skal benyttes. Kjøp av aksjer føres normalt debet på konto 135 Investeringer i aksjer og andeler - kostpris og kredit bank. For virksomheter som rapporterer S-rapport kobles årets debitering på konto 135 mot post 96 og aktuelt kapittel i statsregnskapet. Saldo på konto 135 i virksomhetens kontospesifikasjon skal tilsvare saldo som rapporteres til kapitalregnskapet på statskonto 6260 Aksjer. Ved årsavslutningen blir saldoen på konto 135 overført til nytt år i virksomhetens kontospesifikasjon. For informasjon om salg/realisasjon av aksjer, se omtale under kontogruppe 80. For et departement skal saldo på konto 135 kun tilsvare saldo som rapporteres til kapitalregnskapet for de aksjene departementet selv forvalter.

Finansieringen av finansielle anleggsmidler vil etter årsavslutningen være en del av saldoen på konto 1990 Avregnet med statskassen – andre tidsavgrensningsposter (IB). Finansieringen kan for oversiktens skyld eventuelt vises på en egen underkonto under konto 199, for eksempel 1993, 1994 eller 1995.

Konto 137 Utlån (statsbanker) skal benyttes av statsbankene og virksomheter som forvalter låneordninger på vegne av staten. På denne kontoen balanseføres statsbankenes utlån.

Konto 139 Andre langsiktige fordringer benyttes til langsiktige fordringer som ikke faller inn under noen av de andre kontoene i kontogruppen, blant annet lån gitt av statlige virksomheter som ikke er omfattet av låneordninger bokført på konto 137. Utbetalt depositum vedrørende inngått husleiekontrakt føres på konto 139 Andre langsiktige fordringer. For virksomheter som rapporterer S-rapport kobles årets debitering ved utbetaling av depositum på konto 139 mot aktuelt kapittel og post i statsregnskapet.

Kontogruppe 15 Kortsiktige fordringer

På konto 150 føres virksomhetens kundefordringer. Saldoen på konto 150 skal ikke rapporteres til statsregnskapet.

Konto 151 benyttes til balanseføring av alle utestående fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet. Se nærmere omtale under kontogruppe 82–84 Innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten. Innkrevingsvirksomhet føres i kontogruppe 82 til 84 og rapporteres som hovedregel til statsregnskapet på postene 50 til 89. Det er behov for å opprette separat reskontrofunksjon i tilknytning til konto 151 for innbetalinger knyttet til innkrevingsvirksomhet, dette for å skille fordringer vedrørende innkrevingsvirksomhet fra ordinære kundefordringer. Dersom virksomheten unntaksvis har gjeld knyttet til innkrevingsvirksomhet skal dette også balanseføres på konto 151. Saldoen på konto 151 skal ikke rapporteres til statsregnskapet. Dersom ovennevnte løsning ikke er praktisk mulig kan virksomheten benytte konto 150 Kundefordringer istedenfor konto 151 i omtalen ovenfor. Virksomheten må i slike tilfeller foreta en ompostering fra konto 150 til 151 ved presentasjon av virksomhetsregnskapet.

Konto 152 kan benyttes som motpost (kreditering) slik at kontogruppe 82 til 84 fremkommer etter kontantprinsippet, se forklaring under kontogruppe 82 til 84. Det er ikke et krav å benytte konto 152 som motpost. Dersom konto 152 benyttes medfører det at summen av konto 151 og 152 som hovedregel vil være null ved presentasjon av årsregnskapet. Saldoen på konto 152 skal ikke rapporteres til statsregnskapet.

Fordringer på egne ansatte, reiseforskudd og andre forskudd, føres på konto 154. For virksomheter som rapporterer S-rapport skal konto 154 Fordring på ansatte inngå som en del av mellomværende med statskassen. På konto 157 føres andre kortsiktige fordringer.

Kontogruppe 16 Merverdiavgift o.l. til gode

Denne kontogruppen benyttes av virksomheter som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret og som normalt har merverdiavgift til gode (netto fordring). Virksomheter som normalt har skyldig merverdiavgift (netto gjeld) benytter kontogruppe 27. Regnskapsføring av merverdiavgift som en følge av at virksomheten er en del av nettoføringsordningen for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i statsforvaltningen skal ikke bokføres i kontogruppe 16. For mer informasjon, se omtale av underkonto 1987. For virksomheter som rapporterer S-rapport skal konto 160 Utgående merverdiavgift, konto 161 Inngående merverdiavgift og konto 164 Oppgjørskonto merverdiavgift inngå som en del av mellomværende med statskassen.

Kontogruppe 18 Kortsiktige finansinvesteringer

Noen få virksomheter kan unntaksvis ha kortsiktige finansinvesteringer. I så fall benyttes konto 180.

Kontogruppe 19 Bankinnskudd, kontanter og avregning med statskassen

Konto 190-192 Kontanter og bankinnskudd utenfor konsernkontoordningen

På konto 190 føres kassebeholdninger. Dersom virksomheten har flere kontantkasser kan det være hensiktsmessig å opprette en underkonto for den enkelte kasse. For virksomheter som rapporterer S-rapport skal konto 190 inngå som en del av mellomværende med statskassen.

Bankkontoer som ligger utenfor statens konsernkontoordning føres på konto 191. Bankinnskudd i utenlandsk valuta føres på konto 192. For virksomheter som rapporterer S-rapport skal konto 192 inngå som en del av mellomværende med statskassen.

Virksomheter som har bankkontoer utenfor statens konsernkontoordning må ha fått innvilget unntak fra punkt 3.7.1 i Bestemmelser om økonomistyring i staten, dersom unntaket ikke følger av punkt 3.6.3 i bestemmelsene (koordinator for EU-midler). Virksomheter som er koordinator i prosjekter og som mottar EU-midler i utenlandsk valuta fører dette på konto 192 med motpost på konto 299 Annen kortsiktig gjeld. Dersom virksomheten har en slik koordinatorfunksjon skal valutakursdifferansen bokføres mot konto 299, eventuelt konto 228 dersom avsetningen skal klassifiseres som langsiktig.

Konto 193-195 Bankinnskudd – for oppgjørskonto og arbeidskonto

På konto 193 fører bruttobudsjetterte virksomheter oppgjørskonto i Norges Bank og arbeidskonto i bank for innbetalinger tilknyttet statens konsernkontoordning. På konto 194 fører bruttobudsjetterte virksomheter tilsvarende kontoer for utbetalinger. De underkontoene som benyttes til oppgjørskonto for innbetalinger og utbetalinger i Norges Bank skal kobles mot virksomhetens statskontoer for oppgjørskonto for henholdsvis innbetalinger og utbetalinger (60xxxxxx). De underkontoene som benyttes til arbeidskontoer for innbetalinger og utbetalinger skal kobles mot virksomhetens statskonto for mellomværende med statskassen (70 til 72-serien).

Konto 195 Bankinnskudd - for oppgjørskonto og arbeidskonto – inn og ut (bruttobudsjetterte virksomheter) skal benyttes av bruttobudsjetterte virksomheter som velger å ha en felles oppgjørskonto for inn- og utbetalinger i Norges Bank. Oppgjørskonto i Norges Bank og arbeidskonto i bank spesifiseres på underkontoer. Den underkontoen som benyttes til oppgjørskonto i Norges Bank skal kobles mot virksomhetens statskonto for oppgjørskonto (60xxxxxx). Den underkontoen som benyttes til arbeidskonto skal kobles mot virksomhetens statskonto for mellomværende med statskassen (70 til 72-serien).

Bruttobudsjetterte virksomheter som benytter separate oppgjørskontoer for inn- og utbetalinger benytter konto 193 og 194. Bruttobudsjetterte virksomheter som benytter en felles oppgjørskonto for inn- og utbetalinger benytter kun konto 195.

Avstemming av bankkonto for bruttobudsjetterte virksomheter

I henhold til Bestemmelser om økonomistyring i staten (jf. punkt 3.7.4 og 4.4.6) skal virksomhetene kontrollere at bokført saldo på artskontoene for oppgjørskontoer (f. eks. underkonto 1939, 1949 og 1959) stemmer med saldo på oppgjørskontoene i Norges Bank i henhold til kontoutskrift. Det må også kontrolleres at statskontoene (60xx xxxx) for oppgjørskonto for innbetaling og utbetaling stemmer med saldoene fra kontoutskrift i Norges Bank. Disse kontrollene skal utføres før hver rapportering til statsregnskapet (innsendelse av S-rapport). Hvis det er differanse mellom bokført saldo i kontospesifikasjonen og saldoen i Norges Bank, skal virksomhetene korrigere saldoen i kontospesifikasjonen slik at bokført saldo stemmer med saldo i Norges Bank. Dette gjøres ved å postere differansen mellom den aktuelle konto i kontospesifikasjonen (konto 193x, 194x eller 195x) og konto 280 Avstemmingsdifferanser (anbefales en egen underkonto på fire siffer til dette formålet). Underkontoen (280x) kobles til statskonto for mellomværende (70 til 72-serien).

Avregning med statskassen – bruttobudsjetterte virksomheter

Bruttobudsjetterte virksomheter fører avregning med statskassen i kontogruppe 19.

Konto 197 Forvaltningsbedrifter (med underkontoer) er kun til bruk for forvaltningsbedrifter. En nærmere forklaring til konto 197 finner du i eget notat for forvaltningsbedriftene. For forvaltningsbedrifter skal konto 1970 inngå som en del av mellomværende med statskassen.

Avregning med statskassen i regnskapet er todelt og består av konto 198 Avregning rapporterte transaksjoner til statsregnskapet – kontantrelatert og konto 199 Avregnet med statskassen – andre tidsavgrensningsposter. Konto 198 benyttes til å bokføre enkelte transaksjoner som skal rapporteres til statsregnskapet. For virksomheter som rapporterer S-rapport skal konto 1980 inngå som en del av mellomværende med statskassen. Konto 199 benyttes til å bokføre enkelte transaksjoner som ikke inngår i rapporteringen til statsregnskapet.

Ved rapportering av transaksjoner som inngår i mellomværende med statskassen (S-rapporten) skal virksomheten spesifisere totalt (akkumulert) mellomværende fordelt på artskontoene i standard kontoplan. Det innebærer at det for eksempel er skyldig skattetrekk på rapporteringstidspunktet som skal rapporteres på konto 260 Forskuddstrekk med kobling til 70xxxx-72xxxx, ikke endring i skyldig skattetrekk.

Når virksomhetene tar i bruk standard kontoplan for første gang, må de sørge for at inngående saldo (IB) på underkonto 1980 Mellomværende med statskassen- kontant (motpost IB) viser samme saldo som mellomværende med statskassen per 31.12 året før, men med motsatt fortegn. Dersom virksomhetens mellomværende med statskassen per 31.12 kun består av skyldig skattetrekk på 100 000 kroner til kredit på artskonto 260, skal saldoen på underkonto 1980 være 100 000 kroner til debet per 01.01 påfølgende år.

Saldoen på underkonto 1980 står som en konstant gjennom året og oppdateres kun ved overføring av inngående balanse til nytt regnskapsår (periode 13 eller liknende). Se avsnittet overføring av balansekontoer til nytt år nedenfor.

For å få S-rapporten til å gå i null må virksomheten koble underkonto 1980 til statskonto 70xxxx–72xxxx ved rapportering til statsregnskapet (S-rapport). Virksomhetens mellomværende med statskassen vil i S-rapporten bestå av flere artskontoer i standard kontoplan, for eksempel balansekonto for skattetrekk og lønnslån til ansatte. Summen av alle artskontoer som er koblet mot statskonto for mellomværende med statskassen (70xxxx–72xxxx), inklusive underkonto 1980, vil i S-rapporten vise endring i mellomværende med statskassen. Summen av alle artskontoer som er koblet mot statskonto for mellomværende med statskassen (70xxxx–72xxxx), eksklusive underkonto 1980, vil i S-rapporten vise mellomværende med statskassen på rapporteringstidspunktet.

Underkonto 1985 Gruppelivsforsikring benyttes som motpost til utgiftsføring av gruppelivsforsikring (konto 592) og kobles til kapittel/post 5309.29. Underkonto 1986 Arbeidsgiveravgift benyttes som motpost til utgiftsføring av arbeidsgiveravgift (konto 540) og kobles til kapittel/post 5700.72.

Underkonto 1987 Nettoføringsordning for mva. benyttes til å bokføre merverdiavgift for virksomheter som er en del av nettoføringsordningen for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i statsforvaltningen, jf. rundskriv R-116. Konto 1987 kobles til kapittel/post 1633.01. Nettoføringsordningen for mva. og bruk av konto 1987 er nærmere beskrevet i DFØs veiledningsnotat om nettoføringsordning for budsjettering og regnskapsføring av merverdiavgift i statsforvaltningen.

Konto 1988 Finansskatt på lønn benyttes som motpost for virksomheter som beregner finansskatt. Finansskatt gjelder kun for finans- og forsikringssektoren. Kontoen rapporteres til statsregnskapet på kapittel/post 5502.70.

Underkonto 1990 Avregnet med statskassen – andre tidsavgrensningsposter (IB) speiler nettobeløpet av alle balanseposter som ikke inngår i mellomværende med statskassen. Saldoen på underkonto 1990 skal være konstant gjennom året. Saldoen endres kun i forbindelse med overføring av utgående balanse til nytt regnskapsår (periode 13 eller lignende). Andre tidsavgrensningsposter oppstår når det balanseføres transaksjoner i kontospesifikasjonen som ikke skal rapporteres som mellomværende med statskassen. Eksempler på slike balansekontoer er kundefordringer og leverandørgjeld.

Underkonto 1997 og 1998 benyttes av virksomheter som har innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten eller tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten. Underkonto 1997 er knyttet til innkrevingsvirksomhet som er regnskapsført i kontogruppe 82 til 84. Underkonto 1998 er knyttet til tilskuddsforvaltning som er regnskapsført i kontogruppe 85 og 87. For nærmere informasjon, se forklaring under kontogruppe 82 til 87.

Årsavslutningspostering – bruttobudsjetterte virksomheter

Det skal gjøres en årsavslutningspostering i kontospesifikasjonen. Nettosummen av kontoklasse 3 til 7 og kontogruppe 80 og 81 skal føres på konto 895 Avregning med statskassen, med motpost på underkonto 1999 Avregning - resultatet av periodens aktiviteter. Dette bør være den siste føringen i kontospesifikasjonen for det aktuelle regnskapsåret. I endelig kontospesifikasjon skal summen av alle resultatkontoer, inklusive årsavslutningsposteringen, være null. Sum eiendeler skal være lik sum statens kapital og gjeld. Konto 193, 194, 195, 197, 198 og 199 klassifiseres som avregnet med statskassen. Årsregnskapet utarbeides før saldo på balansekontoene overføres til nytt år.

Overføring av balansekontoer til nytt år – bruttobudsjetterte virksomheter

Ved overføring til nytt regnskapsår overføres saldoen på alle balansekontoer, dvs. kontoklasse 1 og 2. Saldo på resultatkontoene overføres ikke til nytt regnskapsår. Saldoen på konto 193, 194, 195, 198 og 199 skal overføres til underkonto 1980 og 1990. Først endres saldoen på underkonto 1980 slik at den blir lik mellomværende med statskassen, men med motsatt fortegn. Dette kan gjøres ved å benytte underkonto 1990 som motpost. Deretter overføres saldo på konto 193, 194, 195, 198 og 199 til underkonto 1990. Etter overføring til nytt år skal summen av underkonto 1980 og 1990 vise samme beløp som summen av kontoene 193, 194, 195, 198 og 199 per 31.12 året før.

Oppdatert: 3. april 2023

Veiledning i bruk av standard kontoplan – kontantprinsippet

Skriv ut / lag PDF

Innledning

Formål og virkeområde

Målgruppe

Oppbygning av notatet

Overordnet om standard kontoplan for statlige virksomheter

Inndeling og oppbygging av standard kontoplan for statlige virksomheter

Eksempel på obligatorisk nivå og underkontonivå i standard kontoplan

Bruk av standard kontoplan ved nettoføring av tilbakebetalinger av utlegg og utgiftsdeling

Eksempler på artskontoer og kobling mot bevilgnings- og kapitalregnskapet

Kontoklasse 1 Eiendeler

Kontogruppe 13 Finansielle anleggsmidler

Kontogruppe 15 Kortsiktige fordringer

Kontogruppe 16 Merverdiavgift o.l. til gode

Kontogruppe 18 Kortsiktige finansinvesteringer

Kontogruppe 19 Bankinnskudd, kontanter og avregning med statskassen

Konto 190-192 Kontanter og bankinnskudd utenfor konsernkontoordningen

Konto 193-195 Bankinnskudd – for oppgjørskonto og arbeidskonto

Avstemming av bankkonto for bruttobudsjetterte virksomheter

Avregning med statskassen – bruttobudsjetterte virksomheter

Årsavslutningspostering – bruttobudsjetterte virksomheter

Overføring av balansekontoer til nytt år – bruttobudsjetterte virksomheter

Kontoklasse 2 Statens kapital og gjeld

Kontoklasse 2 Statens kapital og gjeld

Kontogruppe 20 Virksomhetskapital

Kontogruppe 22 Annen langsiktig gjeld

Kontogruppe 23 Kortsiktige lån, obligasjonslån og gjeld til finansinstitusjoner

Kontogruppe 24 Leverandørgjeld

Kontogruppe 25 Gjeld vedrørende tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten

Kontogruppe 26 Skattetrekk og andre trekk

Kontogruppe 27 Skyldige offentlige avgifter

Kontogruppe 28 Annen kortsiktig gjeld

Kontogruppe 29 Annen kortsiktig gjeld

Eksempel – mottatt forskuddsbetaling

Kontoklasse 3 Salgs- og driftsinntekt

Kontogruppe 30 Salgsinntekt, avgiftspliktig

Kontogruppe 31 Salgsinntekt, avgiftsfri

Kontogruppe 32 Salgsinntekt, unntatt avgiftsplikt

Kontogruppe 33 Offentlig avgift vedrørende omsetning

Kontogruppe 34 Inntekt fra tilskudd og overføringer

Kontogruppe 36 Leieinntekt og annen driftsinntekt

Kontogruppe 37 Gebyrer med videre som inngår som driftsinntekt

Kontogruppe 38 Gevinst ved avgang anleggsmidler

Kontoklasse 4 Varekostnad og større utstyrsanskaffelser

Kontogruppe 40 Forbruk av råvarer og innkjøpte halvfabrikata

Kontogruppe 43 Forbruk av innkjøpte varer og tjenester

Kontogruppe 45 Fremmedytelse og underentreprise

Kontogruppe 47 Kjøp av immaterielle eiendeler og lignende (direkte utgiftsføring)

Kontogruppe 48 Kjøp av tomter, bygninger og annen fast eiendom (direkte utgiftsføring)

49 Kjøp av transportmidler, inventar og maskiner mv. (direkte utgiftsføring)

Kontoklasse 5 Lønnskostnad

Kontogruppe 50 Lønn fast ansatte

Kontogruppe 51 Lønn midlertidig ansatte

Kontogruppe 52 Fordel i arbeidsforhold

Kontogruppe 53 Annen oppgavepliktig godtgjørelse

Kontogruppe 54 Arbeidsgiveravgift, pensjonspremie o.l.

Kontogruppe 55 Annen godtgjørelse

Kontogruppe 57 Offentlige tilskudd vedrørende arbeidskraft

Kontogruppe 58 Offentlige refusjoner vedrørende arbeidskraft

Kontogruppe 59 Annen personalkostnad

Kontoklasse 6 Annen driftskostnad

Kontogruppe 61 Frakt og transport vedrørende salg og utdeling

Kontogruppe 62 Energi, brensel og vann vedrørende produksjon

Kontogruppe 63 Kostnader lokaler

Kontogruppe 64 Leie maskiner, inventar o.l.

Kontogruppe 65 Verktøy, inventar og driftsmaterialer som ikke skal føres i kontogruppe 10–12 eller 47–49

Kontogruppe 66 Reparasjon og vedlikehold

Kontogruppe 67 Kjøp av konsulenttjenester og andre fremmede tjenester

Kjøp av konsulenttjenester (konto 670 til 673)

Konto 670 Konsulenttjenester innen økonomi, revisjon og juss

Konto 671 Konsulenttjenester til utvikling av programvare, IKT-løsninger mv.

Konto 672 Konsulenttjenester til organisasjonsutvikling, kommunikasjonsrådgivning, mv.

Konto 673 Andre konsulenttjenester

Kjøp av andre fremmede tjenester (konto 674 til 679)

Konto 674 Innleie av vikarer

Konto 675 Kjøp av tjenester til løpende driftsoppgaver, IKT

Konto 676 Kjøp av lønns- og regnskapstjenester

Konto 678 Kjøp av andre fremmede tjenester og konto 679 Kjøp av andre fremmede tjenester, fortsettelse

Kontogruppe 68 Kontorrekvisita, bøker, møter og kurs

Kontogruppe 69 Telefon, porto o.l.

Kontoklasse 7 Annen driftskostnad, fortsettelse

Kontogruppe 70 Kostnad transportmidler

Kontogruppe 71 Kostnad og godtgjørelse for reise, diett, bil o.l.

Kontogruppe 73 Salg, reklame og representasjon

Kontogruppe 74 Kontingent og gave

Kontogruppe 75 Forsikringspremie, garanti og service

Kontogruppe 76 Lisenser og patenter

Kontogruppe 77 Annen kostnad

Kontogruppe 78 Tap o.l.

Kontoklasse 8 Finansposter, overføringer, periodens resultat og avregninger

Kontogruppe 80 Finansinntekt

Eksempel – Salg av aksjer

Kontogruppe 81 Finanskostnad

Kontogruppe 82 til 84 – Innkrevingsvirksomhet og andre overføringer til staten

Eksempel – innkrevingsvirksomhet med bokføring av fordring knyttet til innkrevingsvirksomheten

Kontogruppe 85 og 87 – Tilskuddsforvaltning og andre overføringer fra staten

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning bokføres ved utbetaling

Eksempel bruttobudsjettert virksomhet – tilskuddsforvaltning med bokføring av tilsagn om tilskudd

Kontogruppe 88 Disponering - Periodens resultat (til virksomhetskapital)

Kontogruppe 89 Avregning - Resultat av periodens aktiviteter

Interne transaksjoner

Vedlegg

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.