Tilskuddsforvaltning steg for steg

Utrede tilskudd

Mål og målgrupper

Mål og målgruppe for tilskuddsordningen må beskrives for å tydeliggjøre ønsket tilstand og treffe de som tiltaket skal ha effekt for.

Mål

Mål skal tydeliggjøre hva staten ønsker å oppnå med tilskuddsordningen. Det er viktig at målet er i tråd med Stortingets intensjon med bevilgningen. Målformuleringen skal tydeliggjøre ønsket tilstand for sluttbrukere eller samfunnet, og bør settes på bruker- og samfunnseffektnivå.

  • Brukereffekt er synlige endringer hos brukerne, eksempelvis endrede holdninger, atferd eller utdanning.
  • Samfunnseffekt vil være effekter som følge av endringer hos brukerne.

Målformuleringen er sentral for å utforme de andre hovedelementene, og det er viktig at målet blir formulert på en god måte. Målformuleringen danner blant annet grunnlag for kriterier for måloppnåelse, og må formuleres på en måte som gjør det mulig å vurdere om tilskuddet oppnår eller bidrar til ønsket effekt.

Målgruppe

Det skal også beskrives hvilken målgruppe tilskuddsordningen skal ivareta eller komme til gode. Målgruppe adresserer hvilke grupper i samfunnet vi ønsker å påvirke gjennom tilskuddsordningen. Målgruppen er de som ordningen skal ha effekt for, for eksempel innbyggerne i en kommune, barn i lavinntektsfamilier eller bedrifter i etableringsfasen.

Målgruppe og tilskuddsmottaker kan være samme gruppe, for eksempel når det gis driftstilskudd til en interesseorganisasjon. I andre tilfeller vil målgruppe og tilskuddsmottaker være to ulike grupper. For eksempel er kommunene tilskuddsmottaker for tilskudd til drift av barnehager, mens  småbarnsfamilier i kommunen er målgruppen.

Se eksempel på formuleringer for mål og målgrupper under fastsetting av regelverk (lenke).

Oppdatert: 14. september 2023

Kontakt

Har du spørsmål om innholdet på denne siden, send en e-post til postmottak [at] dfo.no (postmottak[at]dfo[dot]no).

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.