Kapittel

Litteraturliste

Arkivverket (2021). Artikkel: Arkivverket avslutter utviklingen av Noark-standarden. Arkivverket.no, publisert 10.06.21

Arkivverket (2018). Konseptutredning om modernisering av arkivvedlikehold og overføring til arkivdepot (MAVOD-rapporten)

Capgemini og Agenda Kaupang (2014). Utredning om effektivisering mv av de administrative funksjonene i departementsfellesskapet

KPMG (2020). Oppdaterte brukerbehov innen arbeidsgiverstøtte og ressurskartlegging i statlige virksomheter

Menon Economics og A-2 (2020). Tidsbruk og kostnader av arkivering i offentlig sektor, Menon-publikasjon nr. 111/2020

NIFU (2019). Statens kompetansebehov i den digitale fremtiden. Utfordringer og tiltak. NIFU-rapport 2019:30

Norsk Arkivråd (2021). Artikkel: Innebygd dokumentasjon for Helseanalyseplattformen. Arkivråd 1/2021

NOU 2019:9 Fra kalveskinn til datasjø. Ny lov om samfunnsdokumentasjon og arkiver

Oslo Economics og Oslo Met (2018). Kartlegging av oppgave- og ansvarsfordelingen på arkivfeltet. Oslo Economics rapport 2018:15

Stimulab (2020). Innsiktsrapport Stimulab Arkivfloken – 30. april 2020

Riksrevisjonen, Dokument 3:10 (2016-2017). Riksrevisjonens undersøkelse av arkivering og åpenhet i statlig forvaltning

Oppdatert: 13. oktober 2021

DFØ-rapport 2021:7 Dokumentasjons- og arkivfunksjonen i statlige virksomheter

Skriv ut / lag PDF

Sammendrag

1. Innledning

1.1 Bakgrunn – fra papirarkiv til digitale data 1

1.2 Innfallsvinkel og metode

1.2.1 Hovedproblemstillinger

1.2.2 Datainnsamling

Dialog med relevante aktører og referansegruppe

Intervjuer

1.2.3 Vår vurdering av datagrunnlaget

1.2.4 Struktur på rapporten

2. Et omfattende regelverk

Noark-standarden

3. Spredt ansvar, få systemleverandører

3.1 Ansvaret er spredt på mange aktører

3.1.1 Egne enheter for arkiv- og dokumentasjonsforvaltningen, men mye av arbeidet gjøres ute i virksomheten

3.1.2 Felles tjenesteleverandører gir noen gevinster

3.1.3 Stor spredning i arkiv- og fagsystemer

4. Store forventninger til framtiden

4.1 Samordning av teknologi er mer enn organisatoriske grep

4.2 Ønsker ny teknologi velkommen

En forventning om mer sentral tilrettelegging

5. To til fire prosent brukes på dokumentasjonsforvaltning

5.1 Arkivårsverksinnsats avtar med virksomhetsstørrelse

5.2 Årlige driftskostnader per årsverk avtar med virksomhetsstørrelse

5.3 Tidligere undersøkelser supplerer våre beregninger

6. Økt digitalisering og endret tankesett er viktig

6.1 Nødvendig fornyelse pågår, men halter

6.1.1 Dagens regelverk og tilgjengelige løsninger bremser nødvendig fornyelse og digitalisering

6.1.2 Kan økt samordning gi gevinst?

6.2 Ny helhetlig tilnærming til digitalisering av dokumentasjonsforvaltningen

Innebygd dokumentasjon for Helseanalyseplattformen

Slik fungerer det i dag

Innebygd dokumentasjon i nyttkonkurransegjennomføringsverktøy

Innebygd arkivering

6.3 Mulige veier for økt samordning av dokumentasjonsforvaltningen

6.3.1 Fellestjenester for dokumentasjonsforvaltning gir sterkere fagmiljøer og mer tverrfaglighet

Generelt om fellestjenesteleverandører

Fellestjenester basert på sektor

Fellestjenester basert på type virksomhet

6.3.2 Ny nasjonal leverandør av tjenester for dokumentasjonsforvaltning

6.4 Behov for bedre koordinering av fagansvaret for dokumentasjonsforvaltning?

6.5 Økt digitalisering vil sannsynligvis gi effektiviseringsgevinster på sikt

6.5.1 Vanskelig å anslå gevinster av effektivisering av dokumentasjonsforvaltningen

6.5.2 Økt digitalisering kan gi bedre dokumentfangst og mer effektiv ressursbruk

6.5.3 Effektiviseringspotensialet ved samordning er begrenset

7. Oppsummering og veien videre

Det må bli enklere å dokumentere arbeid og arbeidsprosesser

Dokumentasjonsforvaltning må bli en del av de digitale arbeidsprosessene

God dokumentasjonsforvaltning krever prioritering, riktig kompetanse, og bedre samordning av sentrale aktører

DFØ anbefaler at regelverk og kompetanse i større grad tilpasses nye digitale arbeidsprosesser og innovasjonstiltak

Litteraturliste

Ordliste

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.