Hvordan påvirker virksomheten deres miljø, mennesker og samfunn? Bidrar dere til klimaendringer? Hvordan skal dere fylle samfunnsoppdraget og ha god og helhetlig styring på en bærekraftig måte?
Denne siden er en del av Bærekraft for ledere i staten, som fokuserer på hvordan støttefunksjonene i en virksomhet kan komme i gang med, organisere og forankre bærekraftarbeidet i egen virksomhet. Bærekraft er et av flere viktige hensyn som må ivaretas i styringen. På denne siden får du tips til hvordan du kan se bærekraftarbeidet og virksomhetsstyring i sammenheng.
Bærekraft handler om å ivareta miljøet, fremme sosial rettferdighet og sikre økonomisk levedyktighet. Alle tre dimensjoner må sees i sammenheng for å oppnå en helhetlig bærekraftig utvikling.
Slik kan dere starte arbeidet med bærekraft i virksomhetsstyringen
Få oversikt over status
En oversikt over hvor bærekraftig virksomheten er i dag gjør det lettere å se hvor dere kan skape endring, og hvor dere kan sette inn tiltak nå, og senere. Det er nødvendig å ha et sammenligningsgrunnlag for å følge med på utviklingen i bærekraftarbeidet.
På veien kan det være lurt å sjekke om
- dere har utpekt ansvar, roller eller møteplasser som inkluderer bærekraft i styring og ledelse?
- bærekraft inngår som del av mål, planverk eller risikostyringsprosesser?
- hvordan virksomheten involverer ansatte, brukere, leverandører eller andre i utvikling og forbedring?
Finn ut hvilke data dere allerede har
For å kunne få en oversikt over dagens tilstand kan være lurt å involvere flere deler av organisasjonen. Ofte finnes mer data enn dere tror.
- Finn aktuelle data om klima og miljø, særlig klimagassutslipp, naturfotavtrykk og energibruk. Les om data og klimauttrykk.
- HR vet ofte mye om hva som gjøres på den sosiale dimensjonen. Snakk med HR om hva slags kompetanse som finnes, og hva dere trenger. Les om HRs rolle i bærekraft.
- Innkjøp utgjør en betydelig del av de totale utgiftene til en statlig virksomhet.
Les mer om bærekraftige anskaffelser.
Sett mål for hva dere vil oppnå
Når dere har laget en oversikt over status på bærekraft har dere et godt grunnlag for å sette dere mål, og bestemme som skal til for å følge opp måloppnåelsen.
Eksempel på langsiktig mål
Redusere klimagassutslipp med minst 95 prosent innen 2045 sammenlignet med utslippene i 2023.
Eksempel på kortsiktig mål
Redusere avfall med 10% i løpet av et år.
Tenk på dette når dere skal sette målene:
- Hva er mål og føringer fra departementet?
- Hvor i målhierarkiet passer målene for bærekraft?
- Hvordan henger målene i virksomheten sammen? Synliggjør eventuelle målkonflikter.
Prioritering av tiltak og aktiviteter
Når mål er på plass, er det enklere å sette i gang arbeidet med å identifisere tiltak.
Kortsiktige tiltak vil ofte være tiltak der kostnaden er lav, som er enkle å gjennomføre, og som raskt gir positive effekter. Mer langsiktige tiltak vil ofte være avhengige av investeringer, samarbeid, kompetanseheving eller nye rutiner, og gir først positive effekter over tid.
Selv om det er vanskelig å tallfeste på tonnet hvor store kutt vi kan oppnå med en mer målrettet og helhetlig klimaforskning, kan vi med stor sikkerhet slå fast at vår innsats her vil monne.
Havforskningsinstituttet
Det er likevel viktig å jobbe både med kortsiktige og langsiktige tiltak parallelt, slik at dere ikke kun fokuserer på å plukke de lavt hengende fruktene først, og må starte på bar bakke med mer krevende tiltak senere. (hentet fra Veileder bærekraft.pdf)
Det er lurt trekke ut noen områder som dere skal jobbe med først. For eksempel er det bedre å identifisere klimautslipp som man antar er vesentlige selv om dataunderlaget er mangelfullt, enn det er å vente til et klimaregnskap er etablert. (hentet fra Veileder bærekraft.pdf)
Hva slags virksomhet dere er, påvirker hvordan dere styrer i bærekraftsarbeidet
For å finne ut hvilke behov dere har i styringen, må dere kjenne virksomhetens egenart, det vil si summen av virksomhetens egenskaper.
Eksempler på egenskaper:
- Store virksomheter har andre behov for metoder og prosesser enn små virksomheter.
- Geografisk plassering og spredning påvirker arbeidet. Noen samfunnsoppdrag krever for eksempel fysisk oppmøte over lang avstand. Dette kan gjelde tilsyn eller forskningsstasjoner.
- Noen av bærekraftdimensjonene samsvarer med kjernevirksomheten og samfunnsoppdraget:
- Kystverkets visjon er å gjøre kysten og havområdene til verdens sikreste og reneste.
- Sjøfartsdirektoratets samfunnsoppdrag og strategi er å arbeide for miljøet, og for økt sikkerhet på skip i norske farvann. De skal unngå utslipp til vann og luft.
- Nav har sosial bærekraft i samfunnsoppdraget.
Når bærekraft er integrert i styringen er det en del av alle beslutningsprosesser. Når det er vesentlig vektlegges bærekraft. Hva som er vesentlig vil variere mellom virksomheter og oppgaver. Det kan handle om:
- særlig viktige samfunnsmessige verdier
- mange mennesker berøres
- enkeltpersoner berøres på en måte som i sterk grad
påvirker deres velferd - stor politisk interesse
- stor ressursbruk
Måling, styring, oppfølging og rapportering
Hvordan skal dere samlet følge med på utviklingen?
Lager dere en handlingsplan som for eksempel rommer tiltak, oppfølgingspunkter og tidsfrister, er det lurt å se denne i sammenheng med andre planer. (hentet fra Veileder bærekraft.pdf)
Handlingsplanen bør ha tydelige eiere internt og forankres høyt i organisasjonen. Et alternativ til en egen handlingsplan kan være å systematisk legge inn bærekraftvurderinger i styringsaktivitetene, for eksempel strategi og virksomhetsplan.
Hvordan, hvor mye og til hvem skal dere rapportere?
Dere må finne ut av hva som er mest hensiktsmessig kanal, hva som er riktig omfang og format på rapportering på bærekraft for dere. Årsrapporten, nettsider, intranett eller annet kan være alternativer.
Dere kan lage en egen bærekraftrapport eller bruke en eksisterende rapporteringslinje hvor bærekraft inngår.
Hva er formålet med rapporteringen?
Dere må tenke over hva som er formålet med rapporteringen og hvem som skal rapportere. Det er ikke sikkert dere skal rapportere på alt som gjøres.
Ikke dupliser! Hent informasjon fra samme kilde, og gjenbruk denne i rapporteringen.
Tips til styringsdialogen
- Snakk om avveiningene og prioriteringene dere har gjort
- Snakk om departementets informasjonsbehov
- Snakk om forventede resultater og tidsperspektiv
Forankring: Kommunikasjon internt
En viktig del av arbeidet med bærekraft er å kommunisere mål og aktiviteter ut i organisasjonen. Nøkkelen er å engasjere medarbeiderne til å gjennomføre tiltak. (hentet fra Veileder bærekraft.pdf)
Det er også avgjørende at planen er godt forankret hos medarbeiderne gjennom medbestemmelsesapparatet. Les om dette på siden om HRs rolle i bærekraftarbeidet.
Et godt tips er å søke råd hos kommunikasjonsenheten for å få hjelp til en plan for hvordan bærekraftarbeidet kommuniseres innad til medarbeiderne i virksomheten.
Styring er en balansegang
Når beslutninger skal tas er det mange hensyn som noen ganger veies opp mot hverandre. Dette gjelder også bærekraft. Avveiningene av hensynene skal hjelpe virksomhetsledelsen til å ta gode beslutninger. Samfunnsoppdraget er førende for alt virksomheten gjør.
Noen ganger bidrar hensynet bærekraft til et annet styringshensyn. For eksempel kan redusert drivstoffbruk, mindre innkjøp, lavere strømforbruk og redusert matsvinn redusere kostnader, og dermed bidra til hensynet effektivitet.
Andre ganger virker hensynet bærekraft mot et annet hensyn. For eksempel kan redusert reiseaktivitet motvirke tilsyns- og kontrollaktivitet.
Les mer om avveininger i styringen