2017 var det første året Direktoratet for miljøavtrykk (DM) brukte periodisert budsjett og regnskap i styringen.
2017 startet ikke som planlagt for satsingsområdet rådgivning. Nøkkeltall for måloppnåelse lyste rødt. Ledelsen iverksatte tiltak etter 1. tertial.
Etter 2. tertial hadde DM klart å ta igjen etterslepet og holde planen for dokumentasjon og reduksjon av miljøavtrykk. Men nå lyste nøkkeltall for kostnader, bevilgningskontroll og produktivitet rødt. Ledelsen iverksatte nye tiltak.
Tiltakene hadde ønsket effekt. Ved årets slutt hadde DM klart å nå de viktigste målene i virksomhetsplanen. Kostnadene ble redusert slik at utgiftene ble holdt innenfor bevilgede rammer. Kun nøkkeltall for produktivitet lyste rødt ved årets slutt.
Status etter 1.tertial
Oppstarten av 2017 gikk som forventet på de fleste områder, men nøkkeltall for måloppnåelse lyste rødt. Det var gjennomført langt færre rådgivningsprosjekter enn planlagt. Noen prosjekter kom sent i gang og andre var mer kompliserte enn forutsatt. Det var også bemanningsutfordringer internt på grunn av sykdom og permisjoner. Det var stor risiko for at DM ikke ville klare årets mål for dokumentasjon og reduksjon av miljøavtrykk. På grunn av lavere aktivitetsnivå var kostnadene under budsjett. Ledelsen mente det var nødvendig med tiltak for å sikre god måloppnåelse i 2017.
Tabellen viser oppsummering av status etter 1.tertial:
Fokusområde |
Nøkkeltall |
Status T1 |
Kommentar |
---|---|---|---|
Måloppnåelse – effekter |
Antall virksomheter |
plan var 14, kun 8 oppnådd |
|
Antall virksomheter - |
plan var 7, kun 4 oppnådd |
||
Måloppnåelse – produkter |
Antall virksomheter på kurs |
10 % flere enn 1. tertial 2016 |
|
Gjennomsnittlig score per kurs |
2 kurs, gjennomsnittlig score 4,1 > krav 4,0 |
||
Antall besøkende på Miljøavtrykksportalen |
15 % flere enn 1. tertial 2016 |
||
Kostnader |
Driftskostnader i forhold til budsjett |
lavere enn budsjett pga. lavere aktivitetsnivå |
|
Lønnskostnader i forhold til budsjett |
lavere enn budsjett pga. lavere aktivitetsnivå |
||
Konsulentkostnader i forhold til budsjett |
kostnader i henhold til budsjett |
||
Produktivitet |
Gjennomsnittlig timer per rådgivningsprosjekt |
lavere enn budsjett pga. lavere aktivitetsnivå |
|
Gjennomsnittskostnad per rådgivningsprosjekt |
lavere enn budsjett pga. lavere aktivitetsnivå |
||
Bevilgningskontroll |
Kontantprognose i forhold til bevilgning |
ingen vesentlige avvik |
Ledelsen besluttet foreløpig å opprettholde planlagt aktivitetsnivå på alle fagområder, og samtidig øke innsatsen på rådgivning for å ta igjen etterslepet, og å holde opprinnelig plan for 2.tertial. For å sikre tilstrekkelig kapasitet til dette valgte ledergruppen å leie inn konsulenter og å bruke overtid som virkemiddel. Ledelsen var klar over at dette ville øke kostnadene utover budsjett for 2.tertial, og at det kunne få konsekvenser for andre planlagte aktiviteter fremover.
Status etter 2.tertial
Etter 2.tertial var DM nesten ajour med rådgivning for dokumentasjon og reduksjon av miljøavtrykk. For de andre områdene var resultatene også gode. Det periodiserte regnskapet viste kostnadene for gjennomført aktivitet. Nøkkeltall for kostnader, bevilgningskontroll og produktivitet lyste rødt. Kostnadene var langt over budsjett på grunn av konsulentbruk, leie av utstyr og overtid. Både kostnad og timeforbruk i rådgivningsprosjektene var høyere enn budsjettert. Kontantprognosen for året viste merforbruk. Ledelsen måtte iverksette tiltak for å redusere kostnader slik at utgiftene ikke oversteg bevilgningen.
Tabellen viser oppsummering av status etter 2.tertial:
Fokusområde |
Nøkkeltall |
Status T2 |
Kommentar |
---|---|---|---|
Måloppnåelse – effekter |
Antall virksomheter |
Revidert plan på grunn av etterslep var 24, 22 ble oppnådd |
|
Antall virksomheter - |
Revidert plan på grunn av etterslep var 12, 10 ble oppnådd |
||
Måloppnåelse – produkter |
Antall virksomheter på kurs |
8 % flere enn 2.tertial 2016 |
|
Gjennomsnittlig score per kurs |
2 kurs, gjennomsnittlig score 4,2 > krav 4,0 |
||
Antall besøkende på Miljøavtrykksportalen |
10 % flere enn 2.tertial 2016 |
||
Kostnader |
Driftskostnader i forhold til budsjett |
Langt over budsjett – overtid, konsulenter, og leie av utstyr |
|
Lønnskostnader i forhold til budsjett |
Litt over budsjett på grunn av overtid |
||
Konsulentkostnader i forhold til budsjett |
90 % av årets budsjett brukt |
||
Produktivitet |
Gjennomsnittlig timer per rådgivningsprosjekt |
Som planlagt på grunn av god prosjektgjennomføring i T2 |
|
Gjennomsnittskostnad per rådgivningsprosjekt |
Høyere enn planlagt på grunn av overtid, konsulentbruk og leie av utstyr |
||
Bevilgningskontroll |
Kontantprognose i forhold til bevilgning |
Ligger an til merforbruk om konsulentbruken fortsetter |
Ledelsen besluttet å begrense konsulentbruk og overtid til et minimum for å redusere kostnadene ut året. Ledelsen ønsket fortsatt å prioritere rådgivning og besluttet å opprettholde planlagt aktivitetsnivå i 3.tertial. Dokumentasjon av miljøavtrykk skulle prioriteres fremfor reduksjon. Aktivitetsnivået på andre områder ble redusert slik at egne ansatte kunne erstatte konsulenter i rådgivningsprosjektene. Planlagt konsulentbruk til app-utvikling i 3.tertial ble også stoppet og dette arbeidet ble utsatt til 2018.
Årets resultater og ressursbruk
2017 startet ikke som planlagt for satsingsområdet rådgivning. Nøkkeltall for måloppnåelse lyste rødt. Det var stor risiko for manglende måloppnåelse ved årets slutt. Ledelsen iverksatte tiltak etter 1.tertial.
Etter 2. tertial hadde DM klart å ta igjen etterslepet og holdt planen for dokumentasjon og reduksjon av miljøavtrykk. Men nå lyste nøkkeltall for kostnader, bevilgningskontroll og produktivitet rødt. Det var stor risiko for kostnadsoverskridelser, merforbruk og dårligere produktivitet enn forutsatt i budsjettet. Ledelsen iverksatte nye tiltak.
Tiltakene hadde ønsket effekt. Ledelsen klarte å justere målsettinger og ressursbruk underveis i 2017. De viktigste målene i virksomhetsplanen ble nådd, og kostnadene ble redusert slik at utgiftene var innenfor bevilgningen. Kun nøkkeltall for produktivitet lyste rødt ved årets slutt.
Tabellen viser status per nøkkeltall for 2017:
Fokusområde |
Nøkkeltall |
Status 2017 |
Kommentar |
---|---|---|---|
Måloppnåelse – effekter |
Antall virksomheter |
Plan var 40, 40 ble oppnådd |
|
Antall virksomheter - |
Plan var 20, 15 ble oppnådd |
||
Måloppnåelse – produkter |
Antall virksomheter på kurs |
Til sammen 10 % flere enn i 2016 |
|
Gjennomsnittlig score per kurs |
6 kurs som planlagt, gjennomsnitt 2017: 4,2 > krav 4,0 |
||
Antall besøkende på Miljøavtrykksportalen |
Til sammen 15 % flere enn i 2016 |
||
Kostnader |
Driftskostnader i forhold til budsjett |
På budsjett, reduserte andre driftskostnader i T3 |
|
Lønnskostnader i forhold til budsjett |
På budsjett |
||
Konsulentkostnader i forhold til budsjett |
Litt over budsjett |
||
Produktivitet |
Gjennomsnittlig timer per rådgivningsprosjekt |
Lavere enn 2016, høyere enn budsjett |
|
Gjennomsnittskostnad per rådgivningsprosjekt |
Høyere enn 2016, høyere enn budsjett |
||
Bevilgningskontroll |
Kontantprognose i forhold til bevilgning |
Et lite mindreforbruk |