Før en tilskuddsordning kan opprettes, skal departementet utforme hovedelementene i ordningen og presentere dem for Stortinget.
Stortingets vedtak blir førende for ordningen. Departementet skal så fastsette regelverk for ordningen og har ansvar for å organisere tilskuddsforvaltningen slik at den er effektiv og hensiktsmessig.
Et beslutningsgrunnlag i tråd med i utredningsinstruksen er et godt utgangspunkt for å formulere hovedelementene i en tilskuddsordning. Departementet har overordnet ansvar for kvaliteten på beslutningsgrunnlaget innenfor egen sektor, og at utredningsinstruksen følges.
Se Utrede om tilskudd er riktig tiltak (lenke).
Departementet skal presentere hovedelementene i en tilskuddsordning for Stortinget. Dette skjer normalt når budsjettforslaget for kommende år legges fram i Prop. 1 S.
Hovedelementene utgjøre kjernen i tilskuddsordningen og skal utformes slik at de samlet sett sannsynliggjør at målet for tilskuddsordningen kan nås..
Budsjettvedtaket fra Stortinget sammen med hovedelementene slik de er presentert i budsjettproposisjonen, gir førende krav og premisser når regelverket for tilskuddsordningen skal fastsettes. Departementet skal fastsette regelverket uavhengig av om departementet selv eller andre er tilskuddsforvalter.
Departementet har ansvar for å organisere tilskuddsforvaltningen slik at den er effektiv og hensiktsmessig. Valg av egnet tilskuddsforvalter og innretning av klagebehandlingen står sentralt i organiseringen. Organisering av forvaltningen bør vurderes allerede i utredningen og ses i sammenheng med utforming av tilskuddsordningen.
Etter at tilskuddsordningen er etablert, må departementet fremme forslag om bevilgning til ordningen hvert år, sammen med beskrivelse av oppnådde resultater siste år.
Tenk igjennom
- Er det satt av godt med tid til hele prosessen fra utredning, utforming av hovedelementene, fastsetting av regelverk (forskrift) og høring?
- Er prosessen tilpasset arbeidet med statsbudsjettet?
Eller er det noe du savner veiledning om? Send e-post til tilskudd@dfo.no