Utforme hovedelementene
Departementet skal utforme hovedelementene i en tilskuddsordning etter en konkret vurdering for den enkelte ordningen. Hovedelementene skal vurderes i nøye sammenheng med hverandre.
En utredning gir et godt grunnlag for å formulere hovedelementene og å sikre at disse vurderes og henger godt sammen. Departementet har overordnet ansvar for kvaliteten på beslutningsgrunnlag innenfor egen sektor og at utredningsinstruksen følges. Se Utrede om tilskudd er riktig tiltak (lenke).
6.2.1 Hovedelementene i en tilskuddsordning
Departementet skal utforme hovedelementene i en tilskuddsordning omtalt nedenfor. Utformingen skal skje etter en konkret vurdering for den enkelte ordningen. Hovedelementene skal vurderes i nøye sammenheng med hverandre.
a) Mål og målgruppe for tilskuddsordningen
Departementet skal i tilknytning til bevilgningsforslag utarbeide mål som tydeliggjør hva staten ønsker å oppnå med tilskuddsordningen, og hvilken målgruppe ordningen tar sikte på.
b) Kriterier for måloppnåelse
For å følge med på måloppnåelsen i tilskuddsordningen, skal departementet utarbeide kriterier for måloppnåelse. Måloppnåelsen kan belyses kvalitativt eller kvantitativt, jf. pkt. 6.3.6.
c) Tildelingskriterier
Departementet skal utarbeide kriterier for tildeling. Tildelingskriteriene skal gi grunnlag for å avgrense hvem som er potensielle tilskuddsmottakere og fastsette tilskuddsbeløp, samt gi føringer for hva tilskuddet kan brukes til.
d) Opplegg for oppfølging og kontroll
Departementet skal utarbeide et opplegg for kontroll med opplysninger som legges til grunn for tildeling eller inngår i etterfølgende rapportering, jf. pkt. 6.3.8.
e) Evaluering
Departementet har ansvar for at tilskuddsordninger blir evaluert, jf. pkt. 6.5.
Mål og målgruppe for tilskuddsordningen
Mål skal beskrive hva staten ønsker å oppnå med tilskuddsordningen og hva som er ønsket tilstand for de som ordningen skal ha effekt for. Målet bør angis på bruker- eller samfunnseffektnivå, altså til høyre i resultatkjeden:
- Brukereffekt er varige endringer hos målgruppen, for eksempel endring i atferd, situasjon eller ytre forhold.
- Samfunnseffekt er effekter på samfunnsnivå som følger av endringer hos målgruppen.
Målet bør formuleres som en positiv tilstand. Hvilke tjenester, produkter eller aktiviteter tilskuddet skal gå til eller hvem som er mulige tilskuddsmottakere, bør ikke beskrives i målet; dette er tildelingskriterier (hovedelement c).
Hvis målet for tilskuddsordningen er satt på samfunnseffektnivå, kan det ta tid før en ser effekten av tilskuddet og det kan være utfordrende å isolere effekten av tilskuddsordningen på måloppnåelsen. Det kan da vurderes om mål og kriterier for måloppnåelse kan operasjonaliseres, ved at det suppleres med mer konkrete mål på brukereffektnivå eller lenger til venstre i resultatkjeden.
Se mer veiledning om mål: Sette mål og retning | DFØ (dfo.no)
Målgruppe er den gruppen eller de gruppene i samfunnet tilskuddsordningen skal ha effekt for, de som tilskuddsordningen skal ivareta, påvirke eller komme til gode. For de fleste tilskuddsordninger vil ikke målgruppen sammenfalle med gruppen av mulige tilskuddsmottakere.
Kriterier for måloppnåelse
Departementet skal formulere kriterier som som kan brukes til å belyse og måle graden av måloppnåelse i tilskuddsordningen. Kriteriene skal utformes med utgangspunkt i målet for ordningen. Som hovedregel bør målene og kriteriene for måloppnåelse fastsettes slik at de belyser brukereffekter, samfunnseffekter eller begge deler.
Forvaltningen har ansvar for å sikre god måloppnåelse
Forvaltningen har ansvar for å sikre god måloppnåelse for tilskuddsordningen som helhet. Den enkelte tilskuddsmottakeren har kun ansvar for måloppnåelsen for sin tildeling.
Kriteriene for måloppnåelse klargjør hvilken type informasjon forvaltningen må innhente for å følge med på måloppnåelse for ordningen, og for å rapportere om oppnådde resultater. Kriteriene må være så presise at de kan følges opp uten uforholdsmessig store kostnader.
Departementet skal legge denne informasjonen til grunn for å rapportere videre til Stortinget, jf. kravene i bevilgningsreglementet § 9 om å rapportere om oppnådde resultater i budsjettforslaget. Se mer om dette i Rapportere til Stortinget (lenke).
Eksempel 1
Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere til utvikling av nye tiltak og metoder for aktivisering og arbeidstrening av personer med liten eller ingen tilknytning til arbeidsmarkedet.
Kriterier på måloppnåelse:
- Ha utviklet ny kunnskap og fått erfaring med ulike modeller og metoder for aktivisering og arbeidstrening i regi av frivillige organisasjoner.
- Ha bidratt til at sosialt og økonomisk vanskeligstilte har fått et tilbud om aktivisering og arbeidstrening.
- Ha utviklet tiltakskjeder der frivillige organisasjoner samarbeider med kommuner og/eller NAV-kontorer
Eksempel 2
Målet er at mennesker som opplever vansker knyttet til psykisk helse, rus eller vold har fått lettet sin livssituasjon, eller styrket evnen til å håndtere den.
Kriterier for måloppnåelse:
Brukernes egenrapportering på i hvilken grad:
- de føler seg hjulpet
- de føler seg lyttet til på en respektfull og fordomsfri måte
- de føler at det er trygt å kontakte tjenesten
- det er lett å finne frem til tjenesten
- de får tilstrekkelig rask hjelp
Kilder til informasjon om måloppnåelse
Kildene som kan gi informasjon om måloppnåelse vurderes når kriteriene for måloppnåelse utformes. Det er gjerne to hovedtyper kilder:
- rapportering fra tilskuddsmottakerne
- andre kilder som for eksempel statistikk, registerdata eller evalueringer
6.3.6 Informasjon om måloppnåelse
Tilskuddsforvalteren skal, med utgangspunkt i de fastsatte kriteriene for måloppnåelse jf. pkt. 6.2.1 bokstav b, innhente informasjon fra tilskuddsmottakere eller andre kilder som gjør det mulig å vurdere graden av måloppnåelse for ordningen. Kravene til rapportering fra tilskuddsmottakere skal ikke gis større omfang enn at de står i rimelig forhold til tilskuddet. Det skal også tas hensyn til de praktiske mulighetene mottakerne har for å skaffe informasjon.
Kriterier for måloppnåelse er utgangspunkt for rapporteringskrav til tilskuddsmottakerne. Kriterier for måloppnåelse bør fra starten av også ses i sammenheng med bruk av evaluering i tilskuddsordningen for å følge med på måloppnåelsen.
Se mer om hovedelementet evaluering under og i Evaluere tilskudd (lenke).
Tildelingskriterier
Tildelingskriteriene skal utformes slik at de understøtter målet med tilskuddsordningen. De skal:
- gi grunnlag for avgrensning av hvem som er potensielle tilskuddsmottakere
- gi føringer på hva tilskuddet kan og ikke kan brukes til
- gi holdepunkter for hvordan tilskuddsbeløpet til den enkelte mottaker skal fastsettes/beregnes
Avgrensningene av hvem som er potensielle mottakere er betingelser som søkeren må oppfylle for å bli vurdert som mottaker av midler. Føringene på hva tilskuddet kan (og ikke kan) brukes til, er grunnlaget for å avgjøre om tilskudd skal innvilges helt eller delvis, eller om søknaden skal avslås.
Hvem som er mulige tilskuddsmottakere og hva tilskuddet kan brukes til bør henge tydelig sammen med ordningens mål og målgruppe.
Reglene for å fastsette tilskuddsbeløpet kan være kvantitative eller skjønnsmessige og skal beskrives i regelverket for ordningen.
Opplegg for oppfølging og kontroll
I bevilgningsreglementet § 10 andre ledd har Stortinget fastsatt at når det gis tilskudd som ellers ikke er undergitt statlig kontroll, skal det tas forbehold om adgangen for tilskuddsforvalteren til å føre kontroll med at midlene benyttes etter forutsetningene.
Kontroll av tilskuddsmottakeren er også fastsatt i reglement for økonomistyring i staten § 15 andre ledd: Tilskuddsforvalter skal ivareta kontroll med at tilskuddsmottakere oppfyller vilkårene som er stilt for tilskuddet.
Bestemmelsene utdyper reglementet:
6.3.8.2 Kontroll av informasjon fra tilskuddsmottakere
Tilskuddsforvalteren skal kontrollere informasjonen mottakeren sender inn som har betydning for søknadsbehandlingen. Tilskuddsforvalteren skal videre kontrollere rapporter som tilskuddsmottakeren senere sender inn om måloppnåelsen, jf. pkt. 6.3.6. Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte.
Kontrollen skal tilpasses den enkelte tilskuddsordningen og målet med den. Kontrollen skal ha et rimelig omfang i forhold til nytten og kostnadene ved kontrollen.
Tilskuddsforvalteren skal kartlegge henholdsvis risiko for at det oppstår feil på grunn av problemer med fortolkning av tilskuddsvilkårene og risiko for uregelmessigheter. Ut fra en vurdering av det samlede risikonivået og hva som er de vesentligste risikomomentene, skal det fastsettes hvilke kontrollpunkter som er mest aktuelle, og hvem som skal foreta kontrollen.
6.3.3 Tilskuddsbrev
… Alle tilskuddsbeløp skal være attestert før utbetaling kan skje, jf. pkt. 2.5. Den som attesterer, skal kontrollere at utbetalingsforslaget stemmer med vedtaket om tilskudd (tilskuddsbrevet), og at tilskuddsmottakeren har sendt inn dokumentasjon dersom det er stilt vilkår om det. …
6.3.6 Informasjon om måloppnåelse
Tilskuddsforvalteren skal, med utgangspunkt i de fastsatte kriteriene
for måloppnåelse jf. pkt. 6.2.1 bokstav b, innhente informasjon fra
tilskuddsmottakere eller andre kilder som gjør det mulig å vurdere
graden av måloppnåelse for ordningen.
Kravene til rapportering fra tilskuddsmottakere skal ikke gis større
omfang enn at de står i rimelig forhold til tilskuddet. Det skal også
tas hensyn til de praktiske mulighetene mottakerne har for å skaffe
informasjon.
Tre formål med oppfølgning og kontroll
Oppfølging og kontroll i en tilskuddsordning skal sikre:
- at riktig mottaker i søknadsbehandlingen får tildelt riktig beløp på riktige vilkår
- at tilskuddsmottakeren bruker midlene i tråd med betingelser og vilkår for tildelingen
- at tilskuddet gir resultater og effekter (måloppnåelse) som tilsiktet
Den første delen av kontrollen gjennomføres når søknadene behandles. Hvilke opplysninger som skal kontrolleres, følger av kravene som er stilt og for å innvilge en søknad og for å fastsette tilskuddsbeløpet.
Se Behandle søknader (lenke)
Den andre delen av kontrollen ivaretas ved å stille krav til rapportering som bekrefter at midlene er brukt i tråd med vilkårene. Denne kontrollen kan også knyttes til utbetalingen av tilskuddsbeløpet. Det kan stilles vilkår i tilskuddsbrevet, eventuelt i regelverket for ordningen, om at det skal rapporteres om fremdrift eller resultater før neste delutbetaling. Den som attesterer utbetalingene, skal kontrollere at utbetalingsforslaget stemmer med vedtaket om tilskudd (tilskuddsbrevet), og at tilskuddsmottaker har sendt inn dokumentasjon dersom det er stilt vilkår om det. For å kunne stoppe utbetalingen dersom tilskuddsmottaker ikke oppfyller fastsatte vilkår, bør kontrollene i størst mulig grad legges i forkant av neste, eventuelt siste delutbetaling.
Se Utbetalingsordning og Registrere og attestere (lenke)
Den tredje delen av oppfølgingen og kontrollen skal gi informasjon om resultatet og effekter av tilskuddsordningen (måloppnåelse). Overfor tilskuddsmottakerne ivaretas dette gjennom å stille rapporteringskrav, samt kontrollere og vurdere rapportene.
Se Vurdere rapporter og måloppnåelse (lenke)
Risiko er utgangspunkt for oppfølging og kontroll
Oppfølging og kontroll skal tilpasses den enkelte tilskuddsordningen og være basert på en vurdering av risiko. Risikofaktorene må være relevante og konkrete for ordningen, for eksempel type tilskuddsmottakere, om tilskuddet skal gå til drift eller prosjekt, størrelse på tilskuddet og administrativ kapasitet hos mottakerne. Tilskuddsordningens risiko bør kartlegges allerede som en del av utredningen som gjøres før hovedelementene utformes. Det må vurderes hvilke kilder som kan gi nødvendig informasjon i risikokartleggingen.
Vilkår i regelverket og tilskuddsbrevet er konkret grunnlag for oppfølging og kontroll. Alle gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres.
Rimelig omfang
Kontroll og oppfølging skal ha rimelig omfang i forhold til nytten og kostnaden. Dette betyr for eksempel at tilskuddsforvalteren ikke ber om mer informasjon i søknader og rapporter, enn det som er nødvendig for å sjekke at betingelsene og vilkårene oppfylt og at tilskuddet er korrekt brukt.
Krav til søknader og rapporter vil blant annet påvirkes av kompleksitet i ordningen og ønske om høy treffsikkerhet. Slike forhold bør balanseres slik at oppfølging og kontroll ikke får et større omfang enn rimelig av hensyn til tilskuddsmottakerne.
Formalia- og rimelighetskontroll
En formalia- og rimelighetskontroll vil som hovedregel inngå i opplegget for oppfølging og kontroll. Slik kontroll gjøres gjerne av innsendte søknader og rapporter fra tilskuddsmottakerne.
Formaliakontroll innebærer typisk å kontrollere at søknaden eller rapporten er korrekt utfylt, at all nødvendig dokumentasjon følger med, og at dokumentene er korrekt undertegnet av personer som har myndighet til dette. I vurderingen av rapporter, viser formaliakontroll også til om rapporten er i tråd med rapporteringskravene i regelverk og tilskuddsbrev. Hvis mottakeren ikke har levert i tråd med rapporteringskravene, skal mulige reaksjoner være beskrevet i tilskuddsbrevet og tilskuddsforvalteren bør ha rutiner for å eventuelt veilede og etterspørre manglende informasjon. Disse handlingene skal dokumenteres.
Se mer om veiledningsplikten i behandling av søknaden i punkt 5.2.1.3 i veiledningsnotatet Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger | DFØ (dfo.no)
Med rimelighetskontroll menes en vurdering av om opplysningene søkeren eller mottakeren har gitt virker sannsynlige.
Revisorattestasjon - venter på ny tekst
Krav om dokumentasjon fra revisor må vurderes for hver enkelt tilskuddsordning ut fra risiko og nytten dokumentasjonen vil ha.
6.3.8.3 Revisorattestasjon
Det enkelte departement må vurdere i hvilken utstrekning informasjon fra tilskuddsmottaker skal være attestert av statsautorisert eller registrert revisor.
Evaluering
Departementet har hovedansvar for at tilskuddsordninger (og enkeltstående tilskudd) evalueres, jf. bestemmelsene punkt 6.2.1 og 6.5.
Hvordan en tilskuddsordning er tenkt evaluert, bør vurderes allerede i utredningen av ordningen og skal presenteres for Stortinget.
6.5 Evaluering
Departementet og tilskuddsforvalteren skal sørge for at det gjennomføres evalueringer for å få informasjon om tilskuddsordninger og enkeltstående tilskudd er effektive når det gjelder ressursbruk, organisering og fastsatte mål.
Frekvens og omfang av evalueringer skal ta utgangspunkt i en vurdering av risiko og vesentlighet for den enkelte tilskuddsordningen eller det enkeltstående tilskuddet, herunder hvor omfattende og viktig ordningen eller tilskuddet er, kvaliteten på og omfanget av øvrig rapportering og i hvilken grad det er mulig å beskrive de årlige resultatene. Evalueringer må vurderes i sammenheng med kravene som stilles til rapportering, jf. pkt. 6.3.6. Ressursene som brukes på evalueringer, skal ha et rimelig omfang i forhold til forventet nytte av informasjonen som fremkommer.
Virksomheten skal sørge for at evalueringer som er gjort tilgjengelig for allmennheten, blir avlevert til Nasjonalbiblioteket i tråd med pliktavleveringslova § 4. Avlevering i henhold til pliktavleveringslova § 4 er ivaretatt ved digital avlevering eller innsamling til kudos.dfo.no.
Departementet skal ved utgangen av hvert år sende Riksrevisjonen en oversikt over tilskuddsordninger som er blitt evaluert.
Evalueringer er særlig viktige når:
- målene for ordningen er knyttet til effekter for andre grupper enn tilskuddsmottakerne
- det tar tid før effekter av en tilskuddsordning viser seg eller
- en tilskuddsordning er ett av flere tiltak som sammen skal bidra til å nå et fastsatt mål
Frekvens og omfang av evalueringer baseres på en vurdering av risiko og vesentlighet for den enkelte tilskuddsordningen.
Se årlig rapportering og evaluering i sammenheng
Evaluering kan vurderes i forhold til den informasjonen forvaltningen legger opp til gjennom rapportering på kriterier for måloppnåelse og annen informasjon fra tilskuddsmottaker eller tilskuddsforvalter. Hvis det for eksempel er vanskelig å få informasjon årlig om effekter, kan det være hensiktsmessig å gjennomføre evalueringer med noen års mellomrom. Slik vil evalueringen supplere den årlige rapporteringen.
Se Evaluere tilskudd (lenke).
Hovedelementene skal vurderes i nøye sammenheng med hverandre
Hensiktsmessig og effektiv tilskuddsforvaltning forutsetter at hovedelementene er tydelig formulerte og har en logisk sammenheng. Dette bør vektlegges allerede i utredningen.
Målformuleringen er sentral for utforming av de andre hovedelementene, og må uttrykkes på en måte som gjør det mulig å vurdere om målet nås og ordningen bidrar til ønsket effekt.
Kriterier for måloppnåelse og tildelingskriterier utledes fra mål og målgruppe.
Opplegget for oppfølging og kontroll skal være tilpasset vurdert risiko i den enkelte ordningen og må derfor ses i lys av de øvrige elementene.
Vurderingen av behovet for evaluering av en tilskuddsordning gjøres på bakgrunn av hovedelementene fra a) til d) og bør planlegges allerede i utredningen.
Tenk igjennom
- Er hovedelementene og sammenhengen mellom dem tilstrekkelig utredet? Hvis nei, hva må gjøres?
- Er hovedelementene utformet slik at regelverket gir gode rammer for forvaltningen av tilskuddsordningen?
- Hvordan sikre god dialog mellom departementet og kommende tilskuddsforvalter for å sikre at utformingen av hovedelementene og regelverket fungerer som grunnlag for forvaltning av tilskuddsordningen?