Rapportere til departementet og Stortinget
Tilskuddsforvalteren rapporterer til overordnet departement om tilskuddsforvaltningen både i årsrapporten og i budsjettprosessen. Departementet rapporterer videre til Stortinget om oppnådde resultater for tilskuddsordningene.
6.3.7 Rapportering til departementet
Tilskuddsforvaltere innenfor statsforvaltningen skal rapportere i tråd med kravene til årsrapport i pkt. 2.3.3 og krav som er fastsatt av departementet i tildelingsbrevet eller i tilskuddsregelverket.
Øvrige tilskuddsforvaltere skal rapportere i tråd med kravene som er fastsatt av departementet i avtale eller oppdragsbrev samt kravene som fremgår av tilskuddsregelverket.
6.2.2 Presentasjon for Stortinget
… Departementet skal i budsjettproposisjonen rapportere om resultater som er oppnådd ved tilskuddsordningen i forhold til fastsatte mål. …
Tilskuddsforvalterens rapportering til departementet
Tilskuddsforvalteren rapporterer til overordnet departement om tilskuddsforvaltningen både i årsrapporten og i budsjettprosessen. Tilskuddsforvaltningen vil også kunne være et tema i etatsstyringsdialogen.
Underliggende virksomheter skal levere årsrapport til overordnet departement. Kravene til årsrapporten framgår av punkt 1.6.1 og 2.3.3 i bestemmelsene om økonomistyring i staten.
Årsrapporten skal gi et dekkende bilde av virksomhetens resultater og gi departementet grunnlag for å vurdere måloppnåelse og ressursbruk.
Årsrapporten skal ifølge punkt 1.6.1 inneholde seks deler inkludert «årets aktiviteter og resultater». Dette punktet kan omfatte en kort omtale av hovedtrekkene i virksomhetens tilskuddsforvaltning og rapportering om resultater og måloppnåelse i tilskuddsordningene virksomheten forvalter. Departementet kan også ha fastsatt ulike styringsparametere for tilskuddsforvaltningen som kan besvares i rapporten.
Normalt fastsettes nærmere krav til rapportering på tilskuddsforvaltningen i instruksen og eller tildelingsbrevet til virksomheten. Videre kan tilskuddsforvaltningen være tema på etatsstyringsmøtene mellom departementet og virksomheten, og eventuelle fagdialogmøter. I spesielle tilfeller kan departementet ha behov for særlige rapporter i løpet av året.
Andre tilskuddsforvaltere enn de statlige virksomhetene rapporterer om måloppnåelse og bruk av tilskuddsmidler som beskrevet i avtale eller oppdragsbrev.
Videre ber departementet vanligvis tilskuddsforvalterne om å bidra inn til omtale og rapportering i budsjettproposisjonen. Selv om tema kan være overlappende med det virksomheten rapporterer om i årsrapporten til departementet, vil det som regel være egen dialog i forbindelse med budsjettprosessen.
Se veiledning om årsrapporten på DFØs nettsider:
Veiledningsnotat til årsrapport for statlige virksomheter | DFØ (dfo.no)
Departementets rapportering til Stortinget
I tillegg til bestemmelsene punkt 6.2.2 gjengitt over, gir det årlige hovedbudsjettskrivet (rundskriv R-4) fra Finansdepartementet retningslinjer for arbeidet med budsjettproposisjonen:
Departementet skal rapportere på overordnet nivå og vise til sammenhengen med målene som allerede er presentert for Stortinget. På tilskuddsområdet vil det sentrale være å vise graden av måloppnåelse for tilskuddsordningen, det vil si i hvilken grad ordningen virker etter hensikten. Kriteriene for måloppnåelse vil være avgjørende for en god rapport om måloppnåelse til Stortinget.
Rapporteringen bør synliggjøre hva tilskuddsmottakerne har oppnådd og hvilke effekter dette har hatt for målgruppen og eventuelt på samfunnsnivå. Rene aktivitetsbeskrivelser bør unngås. Dersom det er vanskelig å vise til oppnådde resultater og effekter, kan det være nyttig å se på hvordan kriteriene for måloppnåelse er utformet i regelverket eller om rapporteringskravene til mottaker gir et tilstrekkelig bilde av måloppnåelsen.
Dersom det er store avvik, må departementet gjøre greie for årsakene til det.
Se mer i hovedbudsjettskrivet punkt 7.2.2 og 7.2.3.
Rapporteringen i budsjettproposisjonen fokuserer i mindre grad på hvor mye tilskuddsmidler som er utbetalt forrige budsjettår, med mindre det er særlige grunner til det, for eksempel ved svært lavt forbruk på en tilskuddsordning. Statlige tilskuddsforvaltere som er organisert som bruttobudsjetterte virksomheter, rapporterer det faktiske forbruket (utbetalingene) gjennom statsregnskapet. I tillegg rapporterer forvalterne gjennom virksomhetens årsrapport.
Tenk igjennom
- Er det lagt til rette for god prosess mellom departement og tilskuddsforvalter om rapportering og omtale i budsjettproposisjonen?
- Er målet og kriteriene for måloppnåelse for tilskuddsordningene utformet slik at de kan ligge til grunn for rapporteringen til departementet og til Stortinget?