Skrive tilskuddsbrev
Når utfallet av søknadsbehandlinger er at søker får innvilget tilskudd, skal dette formidles søker i et tilskuddsbrev. Både forvaltningsloven og bestemmelsene om økonomistyring i staten stiller krav til innholdet i tilskuddsbrevet.
Hvis søknaden innvilges helt eller delvis, vil vedtaksbrevet være et tilskuddsbrev. Bestemmelsene stiller krav til tilskuddsbrevet og hva det skal inneholde.
6.3.3 Tilskuddsbrev
Vedtak om å tildele tilskudd skal meddeles søkeren i et tilskuddsbrev. Tildelingen er som hovedregel et enkeltvedtak etter forvaltningsloven, jf. forvaltningsloven § 2 første ledd bokstav b.
Tilskuddsbrev skal sendes hver enkelt mottaker, eller til en instans som er legitimert til å formidle opplysninger om vedtaket videre.
Tilskuddsbrevet med eventuelle vedlegg skal blant annet beskrive
- hva mottakeren får tilskudd til
- tilskuddsbeløp
- utbetalingsordning, herunder om tilskuddet utbetales før, under eller etter tiltaket, samt antall utbetalinger og tidspunkt for utbetalingene
- eventuelle vilkår for bruken av midlene, krav til rapportering og kontrolltiltak som kan bli iverksatt
- reaksjoner ved brudd på betingelser og vilkår for tilskuddet.
Figuren under viser at bestemmelsene om økonomistyring i staten og forvaltningsloven i stor grad har sammenfallende krav til utforming av tilskuddsbrevet. Bare forvaltningsloven stiller krav om at et vedtak skal begrunnes og at det skal opplyses om klageretten i vedtaket.
Se mer om innholdet i et vedtak som innvilger en søknad i punkt 5.3 i Veiledningsnotatet Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.
Innhold i tilskuddsbrevet
Hva mottakeren får tilskudd til
Tilskuddsbrevet skal beskrive hva mottakeren får tilskudd til. I beskrivelsen vil det ofte være relevant å vise både til regelverket for ordningen og til søknaden. Beskrivelsen av hva mottaker får tilskudd til i tilskuddsbrevet vil sammen med beskrivelsen i søknaden, være grunnlaget for kontroll av om tilskuddet er brukt som forutsatt.
Tilskuddsbeløp
Tilskuddsbeløpet skal stå i tilskuddsbrevet. Det er ofte hensiktsmessig å forklare hvordan tilskuddsbeløpet er beregnet. Hvis tilskuddsbeløpet innvilges delvis, bør tilskuddsforvalter beskrive hvilke deler av søknaden som er innvilget, eller hva tilskuddet ikke kan brukes til. Det kan også være relevant n når mottakeren har fått hele søknadsbeløpet innvilget.
Er det frist for å bruke tilskuddsbeløpet?
Det bør settes en frist for når tilskuddsbeløpet skal være brukt. I forvaltningsloven vil dette omtales som vilkår for tilskuddet. Hvilke frist som settes av forvalter må sees i sammenheng med handlingsrommet som er gitt tilskuddsforvalter i regelverket for tilskuddsordningen og på budsjettposten i statsbudsjettet.
For de fleste tilskuddsordninger gjelder ettårsprinsippet i bevilgningsreglementet. Det vil si at tilskuddsforvalter må betale ut midlene som Stortinget har bevilget til en tilskuddsordning i løpet av året bevilgningsvedtaket gjelder for, dersom det ikke er gitt adgang for tilskuddsforvalteren til å overføre midlene til neste budsjettår (jf. bevilgningsreglementet § 5).
Verken bestemmelsene eller bevilgningsreglementet har krav om at midlene som er utbetalt fra tilskuddsforvalter til tilskuddsmottaker må brukes opp samme år som de er utbetalt.
Bestemmelsene inneholder for øvrig krav om at midlene skal utbetales etter hvert som mottakeren har behov for å dekke de aktuelle utgiftene (jf. punkt 6.3.5.). Dette punktet i bestemmelsene medfører klare begrensninger på hvor tidlig utbetaling fra tilskuddsforvalteren til mottakerne kan skje. Disse kravene begrenser i praksis også hvor lang tid mottakeren kan gis til å bruke tilskuddet.
Det er opp til det ansvarlige departementet og tilskuddsforvalteren å vurdere om det skal settes vilkår om varigheten av tilskuddet. Hvis det settes en frist for bruk av midlene, må fristen stå i tilskuddsbrevet og eventuelt også i regelverket for tilskuddsordningen.
Utbetalingsordning
Tilskuddsbrevet skal beskrive utbetalingsordningen.
6.3.5 Utbetaling og eventuell tilbakebetaling
Tilskuddsbeløp skal utbetales etter hvert som mottakeren har behov for å dekke de aktuelle utgiftene, i henhold til stortingsvedtak av 8.11.1984:
a) Tilskudd til driften av en virksomhet skal utbetales i terminer (pr. måned, kvartal eller halvår), avpasset etter størrelsen av tilskuddet og de formålene som skal tilgodeses.
b) Tilskudd til lønn skal utbetales så nær tidspunktet for lønnsutbetaling som mulig.
c) Tilskudd til større anskaffelser skal utbetales så nær oppgjørstidspunktet som mulig.
d) Tilskuddene skal utover dette ikke nyttes til å regulere virksomhetens likviditet. Det skal ikke være anledning til å fremskynde utbetalinger, slik at mottakeren kan plassere tilskudd som rentebærende innskudd eller lån for å oppnå inntekter i tillegg til det bevilgede beløpet.
For investeringstiltak som det tar tid å gjennomføre, kan utbetaling skje i flere deler etter hvert som det mottas rapport om fremdriften.
…
Et hovedpoeng i bestemmelsene punkt 6.3.5 er at utbetalingen skal skje etter hvert som mottakeren har behov for å dekke de aktuelle utgiftene. Utbetaling kan skje på forskudd eller etterskudd.
Utbetalingsordningen er i praksis hvor mange terminer beløpet skal deles opp i, når utbetalingen skal skje og vilkår som skal være oppfylt før utbetaling, Tilskuddsforvalteren bør vurdere å stille vilkår til tilskuddsmottakeren før de terminvise utbetalingene av tilskuddet, for eksempel i form av rapporter eller dokumentasjon av fremdrift av tiltak. Slike vilkår kan bidra til å sikre måloppnåelse og forebygge behovet for å kreve tilbakebetaling hvis vilkår ikke er oppfylt.
Utbetalingsordningen bør ses i sammenheng med rapporteringskrav og tilskuddsforvalters kontrollhandlinger for øvrig. Tilskuddsforvalter bør legge de fleste kontrollhandlingene før siste utbetaling til tilskuddsmottaker, da det kan være vanskeligere å kreve tilbake midler enn å holde igjen midler.
Bestemmelsene regulerer ikke hvor tilskuddsmottaker kan plassere tilskuddsmidlene etter utbetaling utover at de ikke skal plasseres på en måte som gir mottakeren ytterlige inntekter, for eksempel større renteinntekter.
I henhold til stortingsvedtak av 8. november 1984, er det blant annet stilt krav til at utbetalinger ikke kan framskyndes slik at mottakerne kan plassere tilskudd og oppnå renteinntekter i tillegg til det bevilgede beløpet. Kravene innebærer også at det ikke er adgang til å innrette tilskuddsordninger slik at det oppnås en form for flerårighet ved at tilskudd som utbetales ett år, skal dekke utgifter hos mottakerne over flere år.
Utbetalingsordningen vurderes ut fra hvilken type utgift som skal dekkes (lønn, andre driftsutgifter, anskaffelser etc.), samt risiko og vesentlighet knyttet til blant annet:
- den totale tildelingen til tilskuddsordningen
- størrelsen på de enkelte tilsagnene
- type tilskuddsmottaker (ideell organisasjon, kommune, bedrifter etc.)
Det er ikke et krav i økonomiregelverket at utbetalingsordningen skal stå beskrevet i regelverket for den enkelte tilskuddsordning. Det vil ofte være nyttig for mottaker at det står noe om det i regelverket, da det gir forutsigbarhet for søker av tilskuddet.
For noen ordninger, eksempelvis der det er store ulikheter mellom mottakerne eller i størrelsen på tildelte beløp, kan det være hensiktsmessig at utbetalingsordningen som beskrives i tilskuddsregelverket gir rom for å tilpasse utbetalingsordningen til den enkelte mottakeren.
Vilkår for bruken av midlene
Vilkår for bruk av midlene skal beskrives i tilskuddsbrevet. Vilkår kan være hva midlene skal eller ikke skal brukes til eller hvilke aktiviteter eller resultater som forventes av mottakeren. Rapportering inngår også i vilkår for bruken av midlene.
Det er viktig at vilkår som settes for bruken av midlene, er formulert på en måte som legger til rette for oppfølging og kontroll av at midlene brukes som forutsatt.
Vilkårene knyttet til tilskuddet kan følge av regelverket eller de kan bli satt i tilskuddsbrevet. Dersom regelverket for ordningen ikke er fastsatt i forskrifts form, må vilkårene framgå av tilskuddsbrevet (vedtaket). NB: Sjekke med Lovavd.: Si noe mer om hvorfor det er slik?
Selv om vilkårene er fastsatt i forskrift, bør vilkår som har betydning for utbetaling og bruk av midlene gjentas i tilskuddsbrevet. Ifølge bestemmelsene punkt 6.3.3 skal vilkår som gjelder bruk av midlene og krav til rapportering stå i tilskuddsbrevet.
Når tilskuddsbrevet fastsetter vilkår for bruk av midlene som ikke følger av en forskrift, har tilskuddsmottaker klagerett på vilkårene etter de ordinære reglene om klage over enkeltvedtak.
Hvis tilskuddsmottakeren ikke har klaget på vilkårene innen tre uker etter at brevet ble mottatt, er vedtaket med vilkår bindende. For vilkår fastsatt gjennom enkeltvedtak (i tilskuddsbrevet), er det derfor ikke aktuelt å be om aksept fra tilskuddsmottaker.
Vilkårslæren
Forvaltningens adgang til å pålegge private personer plikter, krever i utgangspunktet en lovhjemmel. Tilskuddsordninger er som oftest ikke hjemlet i lov, men i et budsjettvedtak i Stortinget. Plikter overfor private i disse ordningen vil måtte utledes fra vilkårslæren.
Vilkårslæren betegner en sedvanefestet rett for forvaltningen til å stille tyngende vilkår ved begunstigende vedtak. Forutsetningen er at vilkårene er saklige og forholdsmessige (proporsjonale), og de må heller ikke være i strid med lov (lex superior). Visse vilkår vil også være så inngripende at de ikke kan gis uten hjemmel i lov (legalitetsprinsippet).
Ordet vilkår brukes både om betingelser for å kunne få tilskudd, og vilkår i form av plikter som en konsekvens av tildelingen. Betingelser som stilles overfor tilskuddsmottakere, men som likevel ikke er plikter, kan være krav som stilles i forkant for å få innvilget søknaden. Tyngende vilkår er plikter som søkeren må oppfylle som del av gjennomføringen av tiltaket det gis tilskudd til, som eksempelvis krav til å rapportere, til å levere revisorattestasjoner og til å sende inn dokumentasjon.
Fra punkt 2.3 Vilkårslæren i veiledningsnotatet Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.
Krav til rapportering
Tilskuddsbrevet skal beskrive hvilke rapporteringskrav som stilles til tilskuddsmottaker. Disse inngår i vilkårene for tilskuddet. Bestemmelsene understreker at tilskuddsforvalter må vurdere omfanget av kravene til rapportering:
6.3.6 Informasjon om måloppnåelse
Tilskuddsforvalteren skal, med utgangspunkt i de fastsatte kriteriene for måloppnåelse jf. pkt. 6.2.1 bokstav b, innhente informasjon fra tilskuddsmottakere eller andre kilder som gjør det mulig å vurdere graden av måloppnåelse for ordningen.
Kravene til rapportering fra tilskuddsmottakere skal ikke gis større omfang enn at de står i rimelig forhold til tilskuddet. Det skal også tas hensyn til de praktiske mulighetene mottakerne har for å skaffe informasjon.
Kravene til rapport og regnskap fra tilskuddsmottakeren skal beskrives i tilskuddsbrevet og vil ofte være omtalt i regelverket for tilskuddsordningen også..
Eksempel på rapporteringskrav:
- rapporteringsfrist
- krav om rapportering underveis der utbetaling krever dokumentasjon av forbruk av midler og framdrift i arbeidet, se Utbetalingsordning (lenke)
- informasjon som gjør det mulig å vurdere måloppnåelse for tilskuddsordningen Se Vurdere måloppnåelse (lenke)
- krav til at regnskapet skal vise det tiltaket som tilskuddsbeløpet finansierer, ikke hele virksomheten hos mottakeren
- krav til revisorattestasjon
- oppbevaringsplikt for dokumenter
Kontrolltiltak
Tilskuddsbrevet skal beskrive hvilke kontrolltiltak som kan bli iverksatt overfor tilskuddsmottakeren.
6.3.8.2 Kontroll av informasjon fra tilskuddsmottakere
Tilskuddsforvalteren skal kontrollere informasjonen mottakeren sender inn som har betydning for søknadsbehandlingen. Tilskuddsforvalteren skal videre kontrollere rapporter som tilskuddsmottakeren senere sender inn om måloppnåelsen, jf. pkt. 6.3.6. Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres på en tilfredsstillende måte.
Kontrollen skal tilpasses den enkelte tilskuddsordningen og målet med den. Kontrollen skal ha et rimelig omfang i forhold til nytten og kostnadene ved kontrollen.
Tilskuddsforvalteren skal kartlegge henholdsvis risiko for at det oppstår feil på grunn av problemer med fortolkning av tilskuddsvilkårene og risiko for uregelmessigheter. Ut fra en vurdering av det samlede risikonivået og hva som er de vesentligste risikomomentene, skal det fastsettes hvilke kontrollpunkter som er mest aktuelle, og hvem som skal foreta kontrollen.
Kontrolltiltakene vil være utledet av regelverket for tilskuddsordningen, jf. utformingen av hovedelementet «Opplegg for oppfølging og kontroll» (lenke).
Selv om de aktuelle kontrolltiltakene er fastsatt i regelverket, skal de også stå i tilskuddsbrevet. Det vil sikre at det ikke oppstår tvil om hvilke kontrolltiltak som kan iverksettes og hvilken kontrolladgang som gjelder.
Kontrolltiltakene skal gjøre det mulig for tilskuddsforvalteren å følge opp at midlene blir benyttet i samsvar med betingelsene for tilskuddet og vilkårene som gjelder.
Eksempler på kontrolltiltak kan være:
- innhente mer dokumentasjon fra søkeren
- innhente mer informasjon fra annen offentlig forvaltning
- foreta stikkprøvekontroll av innrapportert informasjon og underlag
- gå grundigere gjennom og vurdere innrapportert informasjon og underlag
- dra på befaring hos tilskuddsmottakeren
- kreve revisorattestasjon av informasjon utover regnskap i rapporter
For å kunne gjennomføre flere av disse kontrolltiltakene, må forvaltningen ha hjemmel enten i tilskuddsforskrift (ev. i lov) eller i tilskuddsbrevet.
Gjennomførte kontrolltiltak skal dokumenteres.
Se mer om kontrolltiltak i punkt 5.3.5 Kontrolltiltak i veiledningsnotatet Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utforming og forvaltning av statlige tilskuddsordninger.
Reaksjoner ved brudd på vilkår for tilskuddet
Tilskuddsbrevet skal beskrive reaksjoner ved brudd på vilkår for tilskuddet.
Les mer om Reaksjoner ved brudd på vilkår (lenke) (NB: bør vi vurdere å legge hovedteksten i UTFORME? Nå ligger den i VURDERE RAPPORTER.)
Begrunnelsesplikt
Bestemmelsene regulerer ikke begrunnelse, men det følger av forvaltningsloven § 24 at enkeltvedtak skal grunngis, og innhold i begrunnelsen reguleres i § 25.
Les om begrunnelsesplikt og begrunnelsens innhold i punkt 5.2.2.2 i veiledningsnotatet Forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.
Hovedregelen er at forvaltningsorganet skal gi begrunnelsen samtidig med at vedtak treffes. Det er gjort to unntak fra hovedregelen om samtidig begrunnelse:
Samtidig begrunnelse kan unnlates når det ikke er grunn til å tro at parten vil være misfornøyd med vedtaket og i saker om fordeling av tillatelser eller andre fordeler mellom flere parter.
Unntakene innebærer ikke at forvaltningen kan avgjøre en sak uten begrunnelse, men at det ikke er noe krav om at begrunnelsen utformes samtidig med at en sak avgjøres. Etter at vedtaket er fastsatt, kan parten kreve en begrunnelse for avgjørelsen.
I begrunnelsen skal det vises til de reglene vedtaket bygger på, med mindre parten kjenner reglene. I den utstrekning det er nødvendig for å sette parten i stand til å forstå vedtaket, skal begrunnelsen også gjengi innholdet av reglene eller den problemstillingen vedtaket bygger på.
Er søknaden avgjort ut fra skjønn, bør hovedhensynene som har vært avgjørende ved utøving av forvaltningsmessig skjønn, omtales. Begrunnelsesplikten er oppfylt hvis man viser til de hensynene som har vært motiverende for skjønnsutøvelsen i den konkrete saken.
Klageadgang og klagebehandling
Bestemmelsene regulerer ikke klagebehandling, men ifølge forvaltningsloven § 28 kan enkeltvedtak påklages.
Les om klageadgang og klagebehandling i punkt 5.2.2.2 i veiledningsnotatet:
Om forvaltningslovens og økonomiregelverkets krav til utformingen og forvaltningen av statlige tilskuddsordninger.
Alle sidene ved enkeltvedtaket kan påklages: det faktiske grunnlaget som tilskuddsforvalteren bygger vedtaket på, regeltolkningen, skjønnet og vilkårene for å få tilskudd. Betingelser og vilkår som følger av en forskrift, er det som utgangspunkt ikke klagerett på.
Ifølge forvaltningsloven § 27 tredje ledd skal vedtaket opplyse om retten til å klage til overordnet organ. I tilskuddsforvaltningen ivaretas dette i tilskuddsbrevet eller brev om avslag eller avvisning.
For at klageretten skal være reell, bør tilskuddsforvalter vurdere om det er nødvendig å sette av midler for å ta høyde for eventuelle klager.
Tenk igjennom
- Er det klar sammenheng mellom regelverket for ordningen og tilskuddsbrevet? Er vilkårene i tilskuddsbrevet klart hjemlet i forskriften eller i vilkårslæren?
- Er det tydelig i tilskuddsbrevet hvilke konsekvenser det vil få hvis mottakeren bryter med vilkårene for tilskuddet?
- Kommer det mange klager på avslag eller delvis innvilgelse? Kan det gi grunnlag for å vurdere endringer, for eksempel i tildelingskriteriene, i bruken av skjønn eller i utformingen av vedtaksbrevene?