Alle statlige virksomheter skal føre virksomhetsregnskap etter de statlige regnskapsstandardene SRS innen 1.1. 2027. Over 120 bruttobudsjetterte virksomheter skal innføre SRS i perioden 2022 til 2026. Disse virksomhetene har basert sin økonomiske styringsinformasjon på kontantprinsippet. Med innføring av SRS får disse virksomhetene mulighet til å bruke ny regnskapsinformasjon i styringen.
1.1 Formål
Formålet med denne veilederen er å bidra til at virksomheter som skal innføre virksomhetsregnskap etter de statlige regnskapsstandardene (SRS) velger og tilrettelegger for et egnet ambisjonsnivå for bruk av styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.
I veilederen introduserer vi tre ambisjonsnivåer:
- Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall
- Bedre økonomistyring
- Bedre virksomhetsstyring
Med egnet ambisjonsnivå menes et realistisk ambisjonsnivå, både på kort og lengre sikt, som baseres på vurderinger av:
- Virksomhetens muligheter for merverdi ved å bruke styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.
- Virksomhetens forutsetninger for å kunne fremskaffe, ta i bruk og få nytte av styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.
- Departementets forventninger til ny styringsinformasjon fra virksomheter som har innført SRS.
1.2 Målgruppe
Målgruppen for denne veilederen er primært ledere og medarbeidere i bruttobudsjetterte virksomheter som innfører SRS i perioden 2022 – 2026, og som er nysgjerrige på hvordan de kan bruke og få nytte av periodisert regnskap i styringen, og i styringsdialogen med departementet.
Virksomhetens ledelse, økonomi- og styringsmiljøene og budsjettansvarlige ledere er eksempler på ledere og medarbeidere som inngår i målgruppen.
Veiledningen vil også være nyttig for tilsvarende ledere og medarbeidere i virksomheter som allerede har innført SRS, og som ønsker å få mer nytte av å bruke periodisert regnskap i styringen.
Etatsstyrere, og andre som er opptatt av etatsstyring i departementet, vil også ha nytte av innholdet i denne veilederen.
1.3 Leseveiledning
Det er en fordel med kjennskap til periodisert regnskap og SRSene for å få godt utbytte av veilederen.
Veilederen er inndelt i åtte kapitler. Etter denne korte innledningen i kapittel 1 har vi i kapittel 2 en introduksjon til bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.
I kapittel 2 omtaler vi den nye informasjonen som følger med et periodisert regnskap, og litt om fordelene med denne type regnskapsinformasjon sammenliknet med kontantregnskapsinformasjon. Vi omtaler også muligheter for merverdi ved å bruke styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen. Til slutt i dette kapitlet introduserer vi tre ambisjonsnivåer for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.
I kapittel 3 omtaler vi tre forhold som virksomhetens ledelse og andre sentrale interessenter, som økonomi- og styringsmiljøene og linjeledere med budsjettansvar, bør vurdere før ledelsen fastsetter virksomhetens ambisjoner for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen. Det ene er virksomhetens muligheter for merverdi ved å bruke periodisert regnskap i styringen. Det andre er virksomhetens forutsetninger for å kunne fremskaffe, ta i bruk og få nytte av slik styringsinformasjon. Det tredje er departementets forventninger til ny styringsinformasjon fra virksomheter som har innført SRS.
I kapittel 4, 5 og 6 beskriver vi de tre definerte ambisjonsnivåene for bruk og nytte av periodisert regnskap nærmere, i kapittel 4 Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall, i kapittel 5 Bedre økonomistyring og i kapittel 6 Bedre virksomhetsstyring.
I kapittel 7 ser vi DFØs verktøy for tilrettelegging for bruk av økonomisk styringsinformasjon opp mot de tre ambisjonsnivåene for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.
I kapittel 8 forklarer vi noen sentrale begrep som brukes i denne veilederen.
Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet på denne siden, ta kontakt med: