Kapittel

1. Innledning

Alle statlige virksomheter skal føre virksomhetsregnskap etter de statlige regnskapsstandardene SRS innen 1.1. 2027. Over 120 bruttobudsjetterte virksomheter skal innføre SRS i perioden 2022 til 2026. Disse virksomhetene har basert sin økonomiske styringsinformasjon på kontantprinsippet. Med innføring av SRS får disse virksomhetene mulighet til å bruke ny regnskapsinformasjon i styringen.

1.1 Formål 

Formålet med denne veilederen er å bidra til at virksomheter som skal innføre virksomhetsregnskap etter de statlige regnskapsstandardene (SRS) velger og tilrettelegger for et egnet ambisjonsnivå for bruk av styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.

I veilederen introduserer vi tre ambisjonsnivåer:

  • Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall
  • Bedre økonomistyring
  • Bedre virksomhetsstyring

Med egnet ambisjonsnivå menes et realistisk ambisjonsnivå, både på kort og lengre sikt, som baseres på vurderinger av:

  • Virksomhetens muligheter for merverdi ved å bruke styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.
  • Virksomhetens forutsetninger for å kunne fremskaffe, ta i bruk og få nytte av styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen.
  • Departementets forventninger til ny styringsinformasjon fra virksomheter som har innført SRS.

1.2 Målgruppe

Målgruppen for denne veilederen er primært ledere og medarbeidere i bruttobudsjetterte virksomheter som innfører SRS i perioden 2022 – 2026, og som er nysgjerrige på hvordan de kan bruke og få nytte av periodisert regnskap i styringen, og i styringsdialogen med departementet.

Virksomhetens ledelse, økonomi- og styringsmiljøene og budsjettansvarlige ledere er eksempler på ledere og medarbeidere som inngår i målgruppen.

Veiledningen vil også være nyttig for tilsvarende ledere og medarbeidere i virksomheter som allerede har innført SRS, og som ønsker å få mer nytte av å bruke periodisert regnskap i styringen.

Etatsstyrere, og andre som er opptatt av etatsstyring i departementet, vil også ha nytte av innholdet i denne veilederen.

1.3 Leseveiledning

Det er en fordel med kjennskap til periodisert regnskap og SRSene for å få godt utbytte av veilederen.

Veilederen er inndelt i åtte kapitler. Etter denne korte innledningen i kapittel 1 har vi i kapittel 2 en introduksjon til bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.

I kapittel 2 omtaler vi den nye informasjonen som følger med et periodisert regnskap, og litt om fordelene med denne type regnskapsinformasjon sammenliknet med kontantregnskapsinformasjon. Vi omtaler også muligheter for merverdi ved å bruke styringsinformasjon basert på periodisert regnskap i styringen. Til slutt i dette kapitlet introduserer vi tre ambisjonsnivåer for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.

I kapittel 3 omtaler vi tre forhold som virksomhetens ledelse og andre sentrale interessenter, som økonomi- og styringsmiljøene og linjeledere med budsjettansvar, bør vurdere før ledelsen fastsetter virksomhetens ambisjoner for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen. Det ene er virksomhetens muligheter for merverdi ved å bruke periodisert regnskap i styringen. Det andre er virksomhetens forutsetninger for å kunne fremskaffe, ta i bruk og få nytte av slik styringsinformasjon. Det tredje er departementets forventninger til ny styringsinformasjon fra virksomheter som har innført SRS.

I kapittel 4, 5 og 6 beskriver vi de tre definerte ambisjonsnivåene for bruk og nytte av periodisert regnskap nærmere, i kapittel 4 Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall, i kapittel 5 Bedre økonomistyring og i kapittel 6 Bedre virksomhetsstyring

I kapittel 7 ser vi DFØs verktøy for tilrettelegging for bruk av økonomisk styringsinformasjon opp mot de tre ambisjonsnivåene for bruk og nytte av periodisert regnskap i styringen.

I kapittel 8 forklarer vi noen sentrale begrep som brukes i denne veilederen.

Kontakt

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger om innholdet på denne siden, ta kontakt med: 

Oppdatert: 18. januar 2023

Veileder om bruk og nytte av periodisert regnskapsinformasjon i styringen

Skriv ut / lag PDF

1. Innledning

1.1 Formål 

1.2 Målgruppe

1.3 Leseveiledning

2. Introduksjon om bruk og nytte av periodisert regnskap 

2.1 Ny informasjon

2.2 Mer presis informasjon

2.3 Utvidet grunnlag

2.4 Innføring av SRS gir muligheter for merverdi

2.5 Ambisjonsnivåer   

Fotnoter

3. Vurdering av ambisjonsnivå

 3.1 Virksomhetens muligheter for merverdi

3.1.1 Muligheter for merverdi - Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall

3.1.2 Muligheter for merverdi - Bedre økonomistyring

3.1.3 Muligheter for merverdi - Bedre virksomhetsstyring

3.1.4 Vurdering og fastsettelse av ambisjonsnivå

3.2 Virksomhetens forutsetninger

3.2.1 Økonomisk egenart

3.2.2 Informasjonsgrunnlag

3.2.3 Opplegg for styring og kontroll

3.2.4 Kultur

3.2.5 Kompetanse og kapasitet

3.3 Departementets forventninger

4. Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall

4.1 Regnskapsanalyser av periodiserte regnskapstall

4.2 Periodiserte nøkkeltall

4.2.1 Periodiserte nøkkeltall for styring gjennom året

4.2.2 Periodiserte nøkkeltall for langsiktig styring

Fotnoter

5. Bedre økonomistyring

5.1 Inntekts- og kostnadskontroll

5.2 Realistisk budsjettering

5.3 Bevilgningskontroll

6. Bedre virksomhetsstyring

6.1 Forsvarlig forvaltning og god utnyttelse av eiendeler  

6.2 «Hva koster det» informasjon

Lønnskostnader

Avskrivninger

Andre driftskostnader

6.3 Analyser av ressursbruk og prioriteringer

6.4 Analyser av ressursbruk og resultater

6.5 Analyser av økonomiske effekter

6.6 Analyser av samsvar mellom kostnader og fakturering

Fotnoter

7. DFØs tjenestetilbud for bedre styring ved bruk av periodisert regnskap

7.1 Kort om DFØs tjenestetilbud og verktøy som tilrettelegger for god styring

7.2 Ambisjonsnivå - Bedre regnskapsanalyser og nøkkeltall

7.2.1 Regnskapsanalyser av periodiserte regnskapstall

7.2.1.1 Økonomiinfo 

7.2.1.2 Spørringer i Unit4 ERP

7.2.2 Periodiserte nøkkeltall

7.3 Ambisjonsnivå - Bedre økonomistyring

7.3.1 Inntekts- og kostnadskontroll

7.3.1.1   Oppfølging av budsjett og regnskap i Økonomiinfo

7.3.1.2   Oppfølging av budsjett og regnskap i Unit4 ERP

7.3.2    Realistisk budsjettering

Langtidsbudsjett

Investeringer

7.3.3    Bevilgningskontroll

Prognose og simulering

7.3.4 Et praktisk eksempel fra Statistisk sentralbyrå (SSB) - Økonomisjef Heidi Rindal Jakobsen

7.4 Bedre virksomhetsstyring

7.4.1 Forsvarlig forvaltning og god utnyttelse av eiendeler

7.4.2 “Hva koster det” informasjon

Konteringsstreng og økonomimodell

8. Begrepsoversikt

Avskrivninger

Balansen

Effektiv ressursbruk

Eiendel

Etatsstyring

Gjeld

Inntekt

Kapitalregnskap

Kontantbudsjett

Kontantprinsippet

Kontantregnskap

Kostnad

Periodiseringsprinsippet

Periodisert budsjett

Periodisert regnskap etter SRS

Periodiserte nøkkeltall

Ressursbruk

Resultatregnskapet

SRS

Statlige regnskapsstandarder (SRS)

Styringsinformasjon

Utgift

Økonomisk egenart

Vesentlighet

Fant du det du lette etter?

Nei

Det beklager vi!

Tilbakemeldingen din er anonym og vil ikke bli besvart. Vi bruker den til å forbedre nettsidene. Hvis du vil ha svar fra oss, ta kontakt på telefon, e-post eller kundesenter på nett.