Private tilskuddsforvaltere
.
6.2.4.4 Tilskudd forvaltet av stiftelser, private mv.
Når det ikke er aktuelle offentlige instanser å overlate forvaltningsansvar til (jf. punktene 6.2.4.1–6.2.4.3), kan forvaltningen overlates til en annen juridisk enhet når dette anses som forsvarlig.
Når tilskuddene fordeles på flere nivåer innenfor en organisasjon, må departementet ha vurdert om det sentrale leddet i organisasjonen skal stå som tilskuddsforvalter eller som tilskuddsmottaker.
Beslutning om å overlate forvaltningsansvar for nye tilskuddsordninger til stiftelser, private mv. må godkjennes av Finansdepartementet og omtales i bevilgningsforslaget fra departementet.
Ved valg av tilskuddsforvalter må regelverket for offentlige anskaffelser følges. Tilskuddsforvalterens oppgaver og myndighet skal reguleres i en avtale.
Departementet skal utarbeide et årlig oppdragsbrev der det vises til tilskuddsregelverket, jf. pkt. 6.2.3, og annet relevant regelverk. Departementet skal føre kontroll med at forvaltningen utføres på en forsvarlig måte, jf. pkt. 6.3.8
Utgangspunktet er at offentlig myndighet bør utøves av offentlige organer. I noen tilfeller kan imidlertid private ha fagkompetanse eller tilknytning til et område som det offentlige ikke har, og som det heller ikke er hensiktsmessig at det offentlige tilegner seg. Et alternativ kan være å innhente råd fra de private miljøene som sakkyndige og konsulenter, men deres særlige kompetanse kan gjøre det vanskelig for forvaltningen å foreta en reell vurdering av rådene. Et alternativ kan da være å delegere beslutningsmyndighet til private aktører som anses kompetente til å gjennomføre tilskuddsforvaltningen.
En avtale med privat aktør må beskrives tydelig
Lover og regler som gjelder for den statlige tilskuddsforvaltningen gjelder ikke for private, derfor må en avtale mellom delegerende myndighet og privat aktør beskrive tydelig hva som inngår i den delegerte myndigheten, og hvordan aktøren skal følge lover og regler for offentlig myndighetsutøvelse. For noen aktører kan dette medføre at de må tilegne seg både kompetanse og ressurser, og det kan være et argument for å ikke delegere.
Hvis delegering av offentlig myndighet til private faller inn under anskaffelseslovens virkeområde, kan det være nødvendig å gjennomføre en anbudskonkurranse. Konkurransegrunnlaget må da utformes slik at forvaltningsorganet beholder sin adgang til å gi instrukser om myndighetsutøvingen og trekke tilbake delegeringen.
Beslutning om å overlate forvaltningsansvar for nye tilskuddsordninger til private, skal godkjennes av Finansdepartementet og omtales i bevilgningsforslaget fra departementet.