Underliggende virksomhet som tilskuddsforvalter
.
6.2.4.1 Tilskuddsforvaltere innenfor statsforvaltningen
Departementet kan være tilskuddsforvalter eller det kan delegere forvaltningen til en underliggende virksomhet. Tildeling av myndighet skal skje i instruks eller tildelingsbrev. Departementet skal ved delegering vise til tilskuddsregelverket.
Departementet skal føre kontroll med at virksomheten forvalter tilskudd på en forsvarlig måte, jf. pkt. 1.6 og pkt. 6.3.8.
Ved tildeling av myndighet til tilskuddsforvaltning til virksomheter under et annet departement, skal det departementet som tildeler myndigheten, avklare ansvarsfordelingen mellom de to departementene.
Når departementet har delegert tilskuddsforvaltningen til en underliggende virksomhet, vil oppfølgingen inngå i den generelle styringen av virksomheten. Ettersom underliggende virksomheter er underlagt ør ..
Bestemmelsene regulerer departementets styring av underliggende virksomheter (etatsstyring) i kapittel 1 Departementets styring av virksomheter, og virksomhetens styring av seg selv (virksomhetsstyring) i kapittel 2 Virksomhetens interne styring.
Se DFØs fagområdesider om etats- og virksomhetsstyring.
Sentrale dokumenter i styringen er tildelingsbrevet og hovedinstruksen. I tildelingsbrevet stiller departementet Stortingets bevilgning til disposisjon for underliggende virksomhet det enkelte år. Her vil også mål, føringer og rapporteringskrav for året inngå. Hovedinstruksen klargjør fordelingen av ansvar og myndighet mellom departementet og den underliggende virksomheten og beskriver det som ligger fast over flere år, som for eksempel formål, ansvarsområder, delegert myndighet, krav til virksomheten og rammene for styringsdialogen.
Delegering og oppfølging av tilskuddsforvaltningen i underliggende virksomhet kan dermed være omtalt både i tildelingsbrevet og hovedinstruksen.
Eksempler på konkrete oppfølgingstiltak knyttet til tilskuddsforvaltningen, kan være at departementet:
- stiller krav om at rutiner og systemer er på plass
- setter tilskuddsforvaltningen på agendaen for etatsstyringsmøtene
- ber om statusrapport i løpet av året på tildelte midler og antall klagesaker
- ber om evaluering av tilskuddsordninger
- stiller krav til innhold i årsrapporten om tilskuddsforvaltningen
Kommuner og fylkeskommuner som tilskuddsforvaltere
6.2.4.2 Kommunale og fylkeskommunale tilskuddsforvaltere
Et departement kan i samråd med Kommunal- og distriktsdepartementet overlate til kommuner eller fylkeskommuner å være tilskuddsforvalter for statlige tilskudd. Departementet skal utarbeide årlig oppdragsbrev der det vises til tilskuddsregelverket, jf. pkt. 6.2.3. Departementet skal føre kontroll med at forvaltningen utføres på en forsvarlig måte, jf. pkt. 6.3.8.
Kommunene og fylkeskommunene har nærhet til lokalsamfunnet, noe som kan være en fordel i tilskuddsforvaltningen og ligge bak ønsket om å delegere.
Delegering av myndighet fra staten til kommuner må være lovhjemlet. Noen lover inneholder en slik hjemmel, f.eks. kulturminneloven, forurensningsloven og vannressursloven.
Kommunene er ikke del av statsforvaltningen, og staten har ingen alminnelig instruksjonsmyndighet overfor kommunene. Kommunene er omfattet av forvaltningsloven, statsstøtteregelverket, offentlighetsloven og arkivloven, men ikke økonomiregelverket.
Det er viktig å ta hensyn til kommunenes selvstyre og ha dialog om eventuell delegering av tilskuddsforvaltning. Delegeringen skal skje i samråd med Kommunal- og distriktsdepartementet, og reguleres i årlig oppdragsbrev.